'Achter Gesloten Deuren' (oorspronkelijke titel 'The Pelican Brief') is geen nieuw boek, maar verscheen al in 1992 en de onlangs uitgekomen zevende druk is de speciale film-editie, met een aan de film refererend nieuwe omslag. Maar wie, net als ik, pas bij het uitkomen van Grishams tweede boek een wereldontdekking deed, heeft dan nu de gelegenheid om het verzuim alsnog goed te maken. Ook wie meer van film dan van lezen houdt, zou toch eens een Grisham moeten aanschaffen, zeker na de eerste ervaring, de verfilming van 'The Firm'.
Uiteraard kan een auteur veel gedetailleerder op de zaken ingaan dan in het tijdsbestek van een twee uur durende film mogelijk is en alleen al dat gegeven maakte voor mij het lezen tot een spannender ervaring dan het zien van de film. Bovendien kan het heel aardig zijn om met de kennis van het verhaal een film te gaan bekijken, zodat je als filmliefhebber niet zo gericht hoeft te zijn op de verhaallijn, maar meer aandacht kunt hebben voor hoe de filmmaker bepaalde scènes uit een boek in beeld heeft gebracht.
Uiteraard onderken ik dat een vergelijking zowel in het voor- als nadeel van de regisseur uit kan vallen, maar dat lijkt me het risico van elke 'film naar het boek van...'.
Terug naar 'Achter Gesloten Deuren'. Binnen het tijdsbestek van enkele uren worden twee rechters van het Amerikaanse Hooggerechtshof (het hoogste juridische beroepsorgaan in Amerika) vermoord, een ruim negentigjarige Democraat die bekend stond als een dwarsligger en de idealen van de zestiger jaren probeerde hoog te houden en een Republikeinse veertiger met nogal onberekenbare standpunten.
Een docent rechtspraak en een van zijn briljantste studenten, met wie hij een verhouding heeft, hebben belangstelling voor de dood van de oude rechter en vragen zich af of er niet een verband bestaat tussen beide moorden. De studente, Darby Shaw, meent na een onderzoek in verschillende juridische dossiers het verband ontdekt te hebben, schrijft daarover een notitie en laat deze lezen aan de docent. Zelf is ze er niet geheel van overtuigd dat haar theorie klopt, maar haar vriend vindt het dossier waardevol genoeg om het aan een vriend te laten lezen, die werkzaam is bij de FBI.
Daarmee komt een mallemolen in beweging die steeds sneller gaat draaien en allerlei aanvankelijk niet voor mogelijk gehouden gevolgen heeft. Darby Shaw wordt voortdurend met de dood bedreigd, de president van de VS blijkt bij wat een immens schandaal lijkt te worden, betrokken en als de affaire tenslotte aan een eind komt zijn er aardig wat koppen gerold, zowel in de letterlijke als overdrachtelijke betekenis.
Tijdens het vluchten voor haar potentiële moordenaars en haar pogingen om de waarheid aan het licht te brengen wordt Darby geholpen door de topjournalist van een gezaghebbende krant die een cruciale rol speelt in de openbaarmaking van de huiveringwekkende feiten achter de moorden.
Belangenverstrengeling, corruptie in het justitiële apparaat, onsmakelijke machtspelletjes: het zijn allemaal ingrediënten die de aan Grisham verslaafde lezer wel kent. Maar het is wonderlijk hoe hij met dezelfde of vergelijkbare basisstoffen steeds weer een bijzonder en uiterst smakelijk gerecht weet te bereiden. Stond in 'De Jury' een actueel thema als de rassendiscriminatie centraal, in 'Achter Gesloten Deuren' is dat een milieuschandaal.
Alan J. Pakula tekende voor de verfilming met hoofdrollen van Julia Roberts en Denzel Washington. De film komt dit najaar naar Nederland.
Maar waarom zou je op de film wachten, als je nu al het boek kunt lezen?
HARRY FLEURKE