Nederlands Filmfestival
een productiesoap
Het Nederlands
Filmfestival is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Met dit jaar
300 Nederlandse films, waarvan er meer dan 25 tijdens het festival
in première gaan. Naast het filmaanbod zijn er op diverse
locaties in de Utrechtse binnenstad premièreborrels, exposities,
workshops, praatprogramma's en feesten met o.a. Nederlandse filmsterren
als DJ.
Aan het festival
werken meer dan 40 betaalde krachten en ruim 200 vrijwilligers
mee. Een van die betaalde medewerkers is freelancer Mike. Zijn
klus: Kassacoördinatie en infobalie.
Zijn dagboek
is een op ware feiten gebaseerd verhaal rond de uitvoering van
het festival.
3 september
Het complete filmprogramma zit eindelijk in de software van het
kassasysteem. Doet die stomme kaartjesprinter het niet. Een telefoontje
met de hardwareleverancier levert voor vandaag niets op. Verder
laten de kantoorburen van het inmiddels afgelopen Dode Tonen
festival tot grote ergernis van iedereen de telefoon eindeloos
rinkelen. Wat nog veel irritanter is dan de harde klassieke muziek
die ze gisteren door het kantoor lieten schallen.
Pien van de Premières
lijkt vandaag al haar stress een beetje aan de kant geschoven
te hebben. Knap zoals ze fris & fruitig aan de dag kan beginnen,
terwijl ze gisteravond nog met gekwelde blik aan de telefoon
zat. Ik heb ontdekt dat ze dol is op chocola. Dan kan nog van
pas komen, want ze moet voor maandagochtend alle Bobo-gastenkaarten
van de premières op haar buro hebben. En als die kaartjesprinter
het niet snel gaat doen gaat dat niet lukken.
4 september
Vanmiddag de vrijwilligersmeeting. Verbazingwekkend hoge opkomst:
van de 200 vrijwilligers blijken er minstens 140 daadwerkelijk
gekomen te zijn. Voornamelijk jonge vrouwen. Behalve de nodige
uitleg worden we getrakteerd op Sneak Wereld Première
van een kort grappig filmpje, wat niemand mag weten. De eigenlijke
première is namelijk pas over 2 weken, en waarschijnlijk
voor beduidend minder mensen. Iedereen glundert en voelt zich
meteen een beetje part of the scene.
Daarna de helft
van de kassaploeg ontmoet (11 van de 20) voor een kort uitlegpraatje.
Lijkt een leuke ploeg, veel vers bloed, en een paar mensen die
de klus eerder gedaan hebben, maar ze lijken er allemaal zin
in te hebben. Even een biertje, en door. Bob de producer vind
mijn dagboekidee leuk.
Ed de Sjouwer
en Ted de Bouwer hebben nog de nodige logistieke knelpunten en
kijken met gefronsde wenkbrouwen naar hun computerschermen en
paperassen. Er blijkt o.a. een nijpend personeelstekort op 1
van de belangrijkste dagen.
5 september
Na uren prutsen is het printerprobleem gelukkig opgelost. In
hoog tempo spuiten de première-gastenkaarten voor de diverse
filmproducenten uit het apparaat.
9 september
Vandaag worden de eerste premièrekaartjes met de car service
naar diverse producenten gebracht. Pien is er nog erg druk mee,
want om de haverklap komt ze met last-minute wijzigingen. Wat
ze goed weet te compenseren met een lieve glimlach en de belofte
van een kop koffie of biertje. Het blijkt dat er in het weekend
blijkbaar nog het nodige veranderd is in de 'bijna definitieve'
versie van het totale filmprogramma, wat de voorraad werk niet
ten goede komt. Ondertussen krijg ik gelukkig nog een paar vriendelijke
vrijwilligers toegewezen voor de kassaploeg. Alweer 4 dames.
Houden mannen niet van film? Nadat ik met 1 van de dames een
tijdje heb zitten babbelen over wat de bedoeling is etc. krijg
ik te horen dat mijn stem wel wat op Henk Westbroek lijkt. Mooie
boel. Maar ja, kan ik wellicht altijd nog radiopresentator of
politieke relschopper worden als ik freelancen niet meer leuk
vind.
10 september
Het kantoor wordt per dag een groter kippenhok. Telefoons gaan
de hele dag over, en iedereen is druk doende. Onze buren van
het Dode Tonen festival zijn erg druk met het op diverse volumes
beluisteren van opera. Ik haat opera. Als wraak pik ik een prullenbak
van ze in, zodat ik niet telkens meer op hoef te staan. Is wellicht
minder goed qua lichaamsbeweging, maar ter compensatie heeft
Ted de Bouwer bedacht dat we nu beter kunnen oefenen voor het
wereldkampioenschap propjesgooien. Wat echt schijnt te bestaan:
vanaf een afstand van 6 meter dienen er door een jury voorgedraaide
proppen in een miniscuul prullebakje gegooid te worden. Ed en
ik komen niet verder dan 2 meter met een grote bak. Gelukkig
kunnen we nog wel even oefenen. Een onzinnig wedstrijdelement
is natuurlijk altijd leuk.
12 september
De stress neemt toe in het kippenhok. Als Bob de producent even
aan mijn buro staat wordt hij binnen een minuut belaagd door
3 mensen en 2 telefoontjes. De voorraad verse e-mails in mijn
inbox lijkt per dag met 50% te stijgen. Volgende week vrijdag
begint de voorverkoop, en Ted de Bouwer komt achter een nieuw
probleem: het wordt nog behoorlijk problematisch om mij de 4
beloofde telefoonlijnen (op 1 nummer) te leveren. Als dat maar
goed komt. Ondertussen probeer ik al 3 dagen het rooster van
de kassamedewerkers af te maken, wat maar moeilijk lukt omdat
er de hele tijd mensen langskomen met iets wat liefst ter plekke
afgehandeld moet worden. Het saamhorigheidsgevoel (we hebben
het allemaal druk) neemt gelukkig ook steeds meer toe. Als uiteindelijk
het rooster op de mail is komt er van de overkant van mijn buro
een glas wijn mijn kant op. Best fijn. Voordat volgende week
de voorverkoop begint moet er maar even geborreld gaan worden
op de goede afloop.
Maandag 16
september
Tja, dat was te verwachten: een mailbox vol met 'sorry, ik had
gezegd dat ik die dag vrij had, maar ik kan toch niet' mailtjes
naar aanleiding van mijn rooster. Zelfs een 'je hebt me op een
verkeerde dag ingedeeld' exemplaar. Was blijkbaar moe vrijdag...
Valt gelukkig met wat gepuzzel allemaal wel op te lossen.
Ondertussen word ik maar niet beter in het propjes gooien. Ted
en Ed hebben het ook al opgeven. Alles verder dan 2 meter zorgt
onherroepelijk voor meer lichaamsbeweging. Wat blijkbaar ons
middel tegen RSI is. Maar deelname aan die kampioenschappen kunnen
we wel vergeten. Niet dat ik daar tijd voor heb, want de voorraad
klusjes op mijn 'to do lijst' neemt sneller toe dan ik kan afstrepen
en de voorraad tijd neemt af. Inmiddels raak ik redelijk gewend
aan de kakofonie van de telefoons en hum ik automatisch alle
melodietjes van de diverse mobieltjes mee. Continu druk geluid
is verslavend: na zessen met de burobuurman nog een 'wie-kan-terwijl-je-hard-doorwerkt-het-vrolijkste-liedje-opzetten'
wedstrijdje gewonnen. Vind ik zelf tenminste. Met dank aan de
surfgitaar van Dick Dale.
Verder vanavond
de drie belangrijkste bioscopen afgeweest voor kennismaking en
uitleg van alle afwijkende kassa-toestanden. Grappig om te merken
hoe verschillend de sferen zijn. Alweer allemaal vriendelijke
en geïnteresseerde mensen.
Dinsdag 17
september
De eerste groep vrijwilligers op bezoek gehad voor kassa-instructie.
Best spannend moment: snappen ze het een beetje, vertel ik het
wel goed, etc. Maar gelukkig, iedereen was aanwezig, luisterde
braaf en ging na de uitleg onder begeleiding gretig rommelen
op de computers. Als de twee groepen van morgen net zo leuk zijn
wordt het gezellig vanaf vrijdag, wanneer de voorverkoop begint.
En dat is best een prettig gevoel nadat (na -tig telefoontjes
en mailtjes) de helpdeks van de software leverancier me uiteindelijk
bekent niets te snappen van de bug die me al meer dan een week
dwarszit, en ons foute info geeft als we films in het kassa-systeem
opzoeken. De enige man die het zou kunnen weten is uiteraard
op vakantie... Ik begin een visioen te krijgen van stapels info-papieren
in een klappertje.
Het aardige van
de diverse medewerkers van het Nederlands Film Festival is trouwens
dat ze ondanks alle drukte en hektiek behoorlijk goed gehumeurd
blijven. Vrij veel jong bloed en prettige karakters dragen daar
waarschijnlijk hun steentje aan bij.
Woensdag 18 september
Wat een dag. Iedereen lijkt er een gewoonte van te maken om aan
het begin van de dag alle klusjes die ze uitbesteed willen hebben
uit te delen met een 'kan dit met spoed' mededeling. Waardoor
ik al na een uur het gevoel heb drie uur met tien dingen tegelijk
bezig te zijn... De rest van de dag wordt in beslag genomen door
nog 2 clubjes kassamensen instructie te geven. Wat behoorlijk
vermoeiend is, hoe leuk, aardig en bereidwillig ze ook zijn.
Het rooster is inmiddels toe aan versie 2.4. Waarmee er inmiddels
minder bugs in zitten dan in de filmprogramma software. Ondertussen
zijn Ed en Ted stiekem toch nog bezig om het afstandpropjesschieten
beter in de vingers te hebben. Ik zag vanuit een ooghoek zelfs
een enkele via een kopstoot doorgemikt worden. Ik kan natuurlijk
niet achterblijven en wordt inmiddels al iets trefzekerder. Als
ik 5 minuten voordat ik eindelijk de deur uitga Ted tegen Ed
iets hoor mompelen over een ernstig probleem met de te leveren
telefoonlijnen, vraag ik me af hoe morgen mijn laatste dag voor
de voorverkoop begint.
Donderdag
19 september
Op deze laatste dag voor de voorverkoop is iedereen in rep en
roer: Iedereen MOET NU een aantal kaartjes die gisteren al op
de post hadden gemoeten. Voor sommige premières van films
proberen verschillende mensen meer gasten- of producentenkaarten
te regelen als er plaatsen in de bioscoop zijn. Na het nodige
heen en weer geregel tussen Pien van de Premières, Juf
Riek (studenten & schoolprojecten) Herr Mans (programma)
en Peer van Buiten (communicatie, p.r. & publiciteit) komt
het nog net goed. Alleen meneer Kliekjes (speciaal programma)
kijkt een uur later wat beteuterd als hij ook nog een stapeltje
gastenpapiertjes probeert in te leveren.
Uiteindelijk is het lijstje noodzakelijk-voordat-de-voorverkoop-begint
pas ruim na 22.00 afgewerkt. Inclusief Ted's 4 werkende telefoonlijnen!
Vrijdag 20
september
Start voorverkoop. Heksenketel. Als ik om 10.00 het antwoordapparaat
van de reserveerlijn haal gaan de telefoons tot ver in de middag
continu op standje roodgloeiend. Ondanks dat er continu 4 mensen
de telefoon beantwoorden. Die allemaal het werk voor het eerst
doen, zodat ik het eerste uur als een soort sprinkhaan om ze
heen duik om de vragende blikken en kassaprogramma-inwennigheden
op te lossen. Ook aan de kassa loopt het storm, er staat al een
rij voordat we beginnen. Oorzaak: een actie in samenwerking met
het U.N. : Met een bonnetje kunnen 500 mensen gratis (daarna
voor 1 euro) naar de film. Ze kunnen kiezen uit 17 van de meer
dan 250 voorstellingen waar we kaartjes voor verkopen. Aan de
telefoons wordt soms snel duidelijk wanneer iemand met een U.N.-bon
wil reserveren:
goeiedag, kwil groag reserfere foor Minoes
dat kan mevrouw, voor welke voorstelling? Donderdag, zaterdag,
zondag of woensdag?
oh, droaittie dan ook? Dag dattie alleen zoaterdag draaide
In de loop van
de dag blijkt het publiek grofweg in 2 soorten mensen in te delen:
filmliefhebbers die blij met je zijn dat ze voor een aantal films
kunnen reserveren, en mensen die weliswaar wat onwennig maar
o zo graag met zo veel mogelijk bonnen gratis naar de film willen.
Een persoon heeft maar liefst 12 bonnetjes verzameld
Terwijl ik de
trappen op en af blijf hollen (de kassa en voorverkoop lijnen
zitten zo'n 200 meter en 4 trappen van elkaar verwijdert...)
weet ik wel het meeste kantoorvolk van me af te houden maar sommigen
zijn standvastig. Misschien moet ik een T-shirt maken met als
opdruk "Later" of "Niet nu" of "Mail
het maar even" (met op de achterkant "dan kijk ik er
volgende week wel even naar"). Verder is niet alleen de
voorverkoopkassa is vandaag van start gegaan, maar ook Jeetjes
Jeugdsoos, waar alle vrijwilligers kunnen verpozen als ze even
pauze hebben. Aan het eind van de dag lijkt alles best goed gegaan
te zijn en kijken Bob de Producer en ik elkaar met een grote
grijns boven de geldkas aan.
Zaterdag 21
september
Ook vandaag blijken de U.N. bonnen populair. De term gratis
haalt blijkbaar ook minder mooie kanten in mensen naar boven.
Zo zijn een aantal mensen verbolgen omdat ze er gisteren niet
doorheen konden komen, en inmiddels maar liefst 1 euro per kaartje
moeten betalen.
Voor de minder sociale mens is er nog een ergernis: We reserveren
namelijk maximaal 70% van de kaartjes voor een voorstelling,
omdat in de praktijk is gebleken dat niet iedereen zijn gereserveerde
kaartjes komt ophalen. En zie dan maar eens in het laatste halfuur
voor de voorstelling begint die kaartjes nog te verkopen. Sommigen
kunnen echter niet uitstaan dat sommige films al vol gereserveerd
zijn, maar hebben ook geen zin om op de dag zelf hun kaartje
op te halen. Voor dat soort mensen ben ik blij dat ze niet meer
kunnen reserveren. Zo ook voor de mevrouw met U.N.-bon die woest
werd. Eerst omdat de gratis kaartjes op zijn, en vervolgens omdat
blijkt dat ze wil reserveren voor een film in Amersfoort (waar
wij geen kaarten voor voorverkopen, en waar helemaal geen U.N.
aktie geldt, kwestie van goed lezen).
Ze weigert het nummer van de bioscoop in Amersfoort op te schrijven.
Eerst kom ik er niet doorheen, nu moet ik plotseling een
euro betalen, en ook nog een ander nummer bellen!!!
Nog zoiets: Kassamedewerker: hoe laat draait de voorstelling
die u bedoelt?
Klant: kweenie, ik zit op de fiets Tja. Gelukkig
zijn de meeste mensen aardig en vriendelijk. Erg schattig: een
oud vrouwtje wil graag naar Snapshots, want haar vader woonde
waar de film is opgenomen. Maar ze wil wel graag vooraan want
ze is slechtziend.
Zondag 22
september
Is eindelijk een rustige dag. Zelf saai. Alsof veel mensen niet
door hebben dat we open zijn. Computer Hans heeft opgevangen
dat ik deze soap bijhoudt en wil ook graag een rol. Of ik niet
iets over hem en zijn hond kan schrijven. Zoals elke computernerd
verwacht hij dat alles via internet kan, dus ook bekend en populair
worden. Ik vermoed dat hij dat wil omdat hij denkt op deze manier
makkelijker aan een 2-voetige vriendin te komen. Iets waar mensen
die bij netwerken altijd aan zon ingewikkelde
kabel-spagetti denken altijd een beetje moeite mee hebben.
Maandag 23
september:
Erg maandagochtend: sorry mevrouw, ook voor deze voorstelling
is het maximum van 70% gereserveerd, de overige kaarten komen
op de dag zelf vrij
oh, hoeveel procent is dat dan?
Leuke opgepikte
roddel: Een mij totaal onbekende acteur belt een medewerker:
ik geef geen toestemming dat u die film uitzend!
Antwoord: misschien is het slim dat u dan contact met de
producent opneemt?
Het kantoor is
weer op volle sterkte en een drukte van jewelste. Ik gooi mijn
invulbriefjes systeem maar in de volle prullenbak en hoop maar
dat niemand verwacht dat ik alle dit-moet-nu-even klusjes ook
nog onthou nadat ik ze gedaan heb. Meneer Kliekjes heeft alweer
pech: eigenlijk moeten er nog 200 belangrijke personen (waaronder
50 acteurs) een kaartje voor een voorstelling waar nog maar 100
kaarten voor zijn. Dat wordt toveren morgen. Zo langzamerhand
zit ik al behoorlijk in festival-mode (voor elk probleem
komt uiteindelijk een oplossing) Inmiddels hebben de meeste kassa-medewerkers
al een keer gewerkt en raken behoorlijk vertrouwd met alles.
Zelfs met de stapels aanvullende info paperassen die gedurende
dag langzaam maar zeker de buro's bedekken. 'T is een leuk clubje,
en als ze af en toe niets te doen hebben kakelen ze er lustig
op los. Best gezellig.
Dinsdag 24
september
De tent, oeps ik bedoel het Grolsch Festivalpaviljoen, op het
Neude is afgebouwd en al onze kassa's, reserveerlijnen, telefoons,
computers, papierzooi, kortom de hele kassarambam gaat vandaag
verhuizen. Het wordt zowat slaande ruzie met Anita van de Overkant
die vindt dat de bobobalie blijkbaar veeeel belangrijker is en
dus eerder opgebouwd moet worden. Ruzie is naar dus ze krijgt
haar zin. Gevolg is wel dat ik pas om 2 uur 's nachts in mijn
bed lig terwijl zij al lang ligt te ronken. Die hoeft dus voorlopig
niet meer om gunsten te komen. Maar we kunnen morgen wel weer
open. Johnny de Kermisbaas (lokatiemanager) loopt glimmend van
trots rond.
Verder is Ramses
Shaffy blijkbaar nog steeds populair. Morgenavond is de openingsfilm
"Ramses" alleen voor genodigden. Maar inmiddels zijn
we al gebeld door het nichtje van Ramses, de oude overbuurman
van Ramses, de 'echt-allergrootste-fan' van Ramses, een man uit
Den Haag wiens zieke vrouw met manke benen die Ramses echt heel
heel heel erg goed kent en toch echt kaarten voor de premiere
wil hebben. Wat niet kan. Vervolgens willen deze mensen perse
naar een voorstelling van de documentaire over Ramses die al
(voor 70%) volgereserveerd zit. En hoe zielig en meeslepend hun
verhaal ook is: nee blijft nee.
Woensdag 25
september
Op een nieuwe lokatie begin je altijd weer even opnieuw. Dus
de eerste paar uur is het een grote papierrommel totdat er een
kast komt. Aangezien ook alle gele briefjes op de kassacomputers
de verhuizing niet overleefd hebben wordt het een wat hectische
maar wel gezellig drukke ochtend. Johnny de Kermisbaas rent ook
nog van hot naar her, en dankzij zijn indrukwekkende stemvolume
blijven we continu op de hoogte waar hij uithangt.
Het leukste kassaverhaal
van vandaag: Een producenten gezelschap komt binnen, en wil nog
eens een partij extra kaarten voor een eigen voorstelling. Waarop
de kassadame vriendelijk meldt dat de bewuste voorstelling al
voor 70% vol gereserveerd zit en dat dat dus niet kan. Want bij
ons geldt: het moet vooral een publieksfestival worden. Een jonge
bobo snapt het helemaal, maar de opperbobo kijkt nogal zuur.
Vervolgens komt 1 van de beroepszwervers van Utrecht binnen en
stevent op de bobobalie af, waar hij snel naar onze kassabalie
verwezen wordt. De kassadame vraagt zich al af wat er nu gaat
gebeuren, maar tot haar grote verbazing blijkt de zwerver met
gedeukte bolhoed erg goed op de hoogte van de Nederlandse film
en keuvelt over diverse acteurs. En hij betaalt vrolijk de volle
prijs voor een voorstelling van Fogbound.
En terwijl de
filmbobo's van Nederland (en een groot deel van onze kantoormensen)
loopt te vippen op de opening van het festival in een bomvolle
Schouwburg en Ramses Shaffy een lintje krijgt en nog even een
liedje zingt, besluit het kassasysteem er de brui aan te geven.
Het noodnummer van de leverancier meldt slechts "dit nummer
is niet in gebruik". En dat terwijl uitgerekend vanavond
de floppys met de bestanden naar de drie bioscopen gebracht moeten
worden omdat die vannacht overgaan op ons systeem. De eerste
voorstelling is morgenochtend om 10.00 en ik voel me ontzettend
genaaid.
Donderdag
26 september
De hardware leverancier stuurt 's ochtends heel vroeg Siggie
die ons moet helpen de problemen op te lossen. Samen met Siggie
en een 06 stressen we langs de bioscopen om te proberen de kassa
aldaar open te krijgen voor de eerste voorstellingen. Wat met
heel veel moeite, zweetdruppels, stress en leegrakende 06-accu's
gepaard gaat. De software blijkt voor geen meter 'als vanzelf'
te lopen. De race tegen de klok wordt bijna gewonnen en de meeste
bioscopen kunnen hun kassa (weliswaar een kwartier te laat) openen
voor de voorstellingen van die dag.
Rare vragen aan
de reserveerlijn:
'ik wil schiderijen verkopen aan Theo Maassen en Rene Mioch verkopen,
waar kan ik ze bereiken?'
'ik organiseer een filmfestibal in Assen, krijg ik nu korting
of een passepartout? '
' ik wil (film X) reserveren in Hoogt 4.' Hoogt is een erg kleine
bioscoop met 3 zalen (126, 48 en 38 plaatsen). De kassamedewerker
meldt terug dat er altijd ruim voldoende plaats is in de bar
en dat reserveren niet noodzakelijk is
Het festival
loopt beter dan vorig jaar qua bezoekers en de kassadame's zweten.
Aan het eind van de dag de grote vuurproef: gaat het vanavond
wel 'normaal' met de voorstellingen in de kassacomputers van
de bioscopen krijgen? Wat na 3 email-updates en vele valse beloftes
van de software-leverancier niet uitkomt. Na weer nodige uren
met Siggi en de 06 te stressen lijkt het dan toch gelukt. Inmiddels
is het alweer 24.00. Siggi wil van zijn baas een hotel met minimaal
4 sterren. Tot zijn grote schrik interpreteert zijn baas dat
heel anders: hij heeft in een budget-hotel een groepskamer gereserveerd
bij nog 3 wildvreemde mannen
Om van de schrik
en computerellende te bekomen gooien we een zwik bier in onze
kelen. Bob de Producer en Johnny de Kermisbaas lusten er ook
wel een paar en als de koelkast leeg is storten we ons in de
afterparty in de Winkel van Sinkel. En daar wordt het best gezellig.
Ondanks diverse pogingen mijnerzijds blijken er weinig zaken
te zijn waarover te roddelen valt voor deze produktiesoap. Best
saai eigenlijk. Alleen is er door de rechtbank het vertonen van
een film verboden. Omdat iemand anders geen toestemming had gegeven
voor bepaalde beelden. Zou het diezelfde persoon zijn een paar
dagen geleden al belde?
(Wordt vervolgd)
Mike B.
september 2002 |