Cruisen is fantastisch: sponsorperikelen


Het nieuwe seizoenprogramma (is het eigenlijk niet 'seizoens- ?) van het Concertgebouw in Amsterdam is uit en dat zullen we weten ook. Om dat te melden kon er zelfs een paginagrote advertentie in de landelijke dagbladen vanaf en kan men een gratis 06-nummer (waar soms uren niet opgenomen werd...) bellen voor toezending ervan.

Heeft het Concertgebouw een erfenisje gekregen of heeft mevrouw d'Ancona de elders weggesaneerde gelden die kant opgeschoven? Nee, er hebben een aantal sponsors (waarschijnlijk zeer) veel geld in de concertorganisatie van een van de mooiste concertzalen van de wereld gestoken. Dat geeft status èn veelvuldige vermelding in zo'n advertentie, de brochure en straks de programma's. Dat leidt tot vermakelijke situaties op papier.

De Robeco Groep Zomerconcerten zijn een inmiddels jaarlijks terugkerend fenomeen en levert deze Groep zelfs gratis radiozendtijd op, wanneer de concerten vermeld worden in de concertagenda. En, het is niét zo dat deze concerten alleen toegankelijk zijn voor spaarders van R. Violist Gidon Kremer krijgt vijf maal een 'Carte Blanche' en wordt gesponsord door de Koninklijke PTT Nederland. U en ik, bellers en briefschijvers, lezers van NoPapers sponsoren dus ook al het Concertgebouw!

Verzekeringsbedrijven en financiële instellingen investeren opvallend veel in het Concertgebouw. Een bekende ziekenhuis-televisieserie wordt (mede) gefinancierd door een verzekeraar: de hele serie is in feite een gratis advertentie voor hun ziektekostenverzekering. Nog niet zo gek bedacht. In het seizoenprogramma wordt de lezer gestimuleerd met 'Uche uche....zo'n nerveus kuchje kan wijzen op het gemis van een kredietverzekering' een bepaalde maatschappij te bellen. Waarschijnlijk geheel toevallig worden op de ernaast liggende pagina luidsprekers aangeprezen om straks thuis 'ongestoord' te kunnen genieten... Kennelijk weet het Concertgebouw zich (terecht) superieur boven elke luidspreker.

Een beetje sponsor bedenkt een toepasselijke advertentie-slogan. Wat te denken van 'De Card voor alle vier jaargetijden', automerk X 'een grote solist in elke uitvoering', 'Muziek is toch ook communicatie' (PTT), 'de hoestdrank voor wie geen 'notenkraker' wil zijn', 'In een bedrijf moet het harmonieus toegaan wil het de eerste viool blijven spelen', 'ƒ grote terts', 'elke dag hetzelfde liedje'. Zanger L.P. adverteert al heel wat jaren voor een credit card en staat op de foto boer te wezen. Soms is de kreet er met de haren bijgesleept ('verzekeren op de juiste toonhoogte'?).

Eigenlijk wel ontwapenend vind ik hen die zo stevig in hun schoenen menen te staan dat verwijzing naar muziek overbodig worden geacht. Bij het openen van de brochure viel er een kaart met daarop een prachtige, zo uit de Onedin Line weggevaren klipper: Cruisen is fantastisch! Voor deze mensen heb ik gratis nog een suggestie: Sail away, sail away...

PRISKA FRANK


©St. NoPapers

Terug naar overzicht