Wacht u voor de hond: Nipper is niet meer


De oplettende koper heeft het misschien gemerkt, maar de meesten zal het waarschijnlijk ontgaan zijn: maar Nipper is van het fonografisch toneel verdwenen. Tientallen jaren heeft het trouwe hondje voor de hoorn van de grammofoon gezeten, luisterend naar 'His master's Voice'. Eerder dit jaar besloot EMI definitief afscheid te nemen van het zo kenmerkende logo. - Overigens, om verwarring te voorkomen wil ik hier nadrukkelijk stellen dat het bedrijfje Nipper, dat zich hier te lande bezig houdt met het importeren van bijzondere CD's, geenszins ter ziele is! - Het begon ook wel wat ouderwets te worden zo langzamerhand. Dat schuine koppie van onbestemd ras ging nog, maar zo'n simpele grammofoon (vroeger zelfs met maar één 'm' gespeld) is intussen een felbegeerd object voor verzamelaars geworden. Het kan in ieder geval geen middel meer zijn om potentiële kopers van de kwaliteit van EMI's producten te overtuigen. En voor nostalgie lijkt in deze hi-tech branche geen plaats. Aanpassing van het logo zou hooguit een slap aftreksel van het vertederende origineel opgeleverd hebben. En zeg nou zelf, een hondje, hoe schattig ook, voor een CD-speler, DAT-recorder, DCC- of Laser Discspeler of een modern vormgegeven luidspreker zou toch geen gezicht zijn. Nee, tegenwoordig worden muziek en vooral ook muziekweergevers aantrekkelijk gemaakt door die in combinatie met veelal vrouwelijk schoon (de Atlas-achtige man, die een Driade luidspreker torst vormt een uitzondering) onder de aandacht te brengen. Slimme marketing managers zullen zich echter zeker bij de huidige malaise op de hifi-markt vrouwvriendelijker moeten gaan opstellen.

Bij de in september jongstleden gehouden Firato - de twee-jaarlijkse kermis op consumenten hifi- en videogebied in Amsterdam - werd dit jaar voor het eerst een nauwelijks waarneembare poging gedaan ook vrouwen te trekken door in de advertentie behalve twee mannen ook een vrouw af te beelden. Althans zo heb ik horen verluiden, want je maakt mij niet wijs dat de afgebeelde blonde juffrouw in jurk die nogal wat bovenlijf onbedekt laat eruit ziet als de gemiddelde bezoekster. Maar, het begin is er en dat is hard nodig, want in bijvoorbeeld de tijdschriften, die zich met audio- en videoapparaten bezig houden -'voor mannen, door mannen'... - wordt een vrouw slechts als negatieve invloed op het koopgedrag van 'hun' mannen afgeschilderd. Kennelijk is het idee dat vrouwen zich ook zèlf dergelijke apparatuur aanschaffen (over mijn ervaringen op dat gebied bericht ik nog wel eens een andere keer) veel te revolutionair voor de h.h. recensenten, maar dat even terzijde.

Eén scribent is zelfs zover gegaan dat hij een 'WAF' (wife acceptance factor...) invoerde. Daarmee werd hoog gescoord als het ontwerp onopvallend genoeg geacht werd om door 'moeder de vrouw' in de woonkamer toegelaten te worden! Feministen (m/v) onder de lezers hoef ik niet te wijzen op de kortzichtigheid van deze visie. Maar, ik hoop ook voor de mannen toch zo dat deze voorstelling van zaken niet representatief is voor de gemiddelde relatie...

PRISKA FRANK


©St. NoPapers

Terug naar overzicht