Menuhin spontaan in vertolking Händel


De laatste jaren is de vermaarde violist Yehudi Menuhin actief als dirigent. Voor Virgin maakte hij met de Sinfonia Varsovia opnames van enkele late symfonieën van Mozart die door de Penguin CD Guide hoog geprezen werden. Tevens verscheen een CD met orkestwerken van Händel, ditmaal met de Royal Philharmonic Orchestra. Deze opname heeft, als ik mij niet vergis, een weg afgelegd van het label ASV naar Pickwick en is nu uitgekomen bij Fidelio Classics.

Het programma beslaat de Fireworks Suite (arrangement Baines), de Amaryllis Suite (arrangement Beecham) en een ruime bloemlezing uit de Water Music (arrangement Baines). De Royal Philharmonic speelt deze muziek fris en enthousiast. Menuhin opteert niet voor een authentieke benadering en legt het orkest in die zin ook geen beperkingen op. Dat werkt in dit geval goed uit, want de orkestleden varen hier zeker niet op hun "moderne" routine. Er wordt muziek gemaakt, en dan geeft het niet dat het hier en daar wat log of ongelijk klinkt. Vooral aan de blazers valt te horen dat met grote emotionele concentratie wordt gespeeld. Het "live"-karakter van hun spel garandeert momenten van grote intensiteit, zij het af en toe net over de grens van zuivere intonatie. Het orkest durft risico's te nemen en mijns inziens maken ze daarmee muzikaal winst. Dit is een Händel-benadering die ver af staat van bijvoorbeeld de benadering van Neville Marriner, die The Acedemy of St.Matin-in-the- Fields een grote discipline oplegt en puntig spel verlangt. Ritmisch is Marriner daardoor sterker, maar Menuhin brengt muziek die de luisteraar in het beste geval overdondert. De strijkers klinken warm en massief, terwijl het slagwerk geprononceerd aanwezig is. De opname, zeer ruimelijk en open, versterkt die krachtige aanwezigheid.

Voor mensen die geen authentieke uitvoering verlangen en die geen bezwaar maken tegen een incomplete Water Music is dit een ideale (en bovendien niet dure) CD. De Amaryllis Suite vormt een bijzonder mooie toevoeging aan de traditionele koppeling van Händels twee beroemde orkestwerken.

PAUL VAN DEN BELT


©St. NoPapers

Terug naar overzicht