Lord Shiva zal gelukkig zijn met zijn aardse danseres Alarmel Valli. Koninklijke belangstelling viel haar ten deel in 1990 (Paleis Noordeinde) en ik mocht erbij zijn afgelopen vrijdag (5 november '93 in het MC Vredenburg) en werd getroffen door de Allesomvattende Liefde die zij ten toon spreidt middels haar dans.
De Bharatnatyam:
Deze populaire dans is de oudste klassieke dans uit Zuidoost India en kreeg rond 100 v. Chr. van Bharata een vaste vorm (beschreven in zijn boek Natya Shastra) waaraan de danseressen en de muzikanten zich hadden te houden. De strenge voorschriften werden eeuwenlang strikt nageleefd, zelfs de indeling en decors op het podium. De dans werd een religieus ritueel en mocht alleen door de Devadasi's (de danseressen die uitgehuwelijkt waren aan de tempelgod en tot een speciale kaste behoorden) gedanst worden.
De voorstelling:
Na een korte duidelijke inleiding van één van de organisatoren namen de muzikanten plaats op het podium en speelden het intro van Sambho Siva Sambho, het openingsgebed, waarna toch enigszins onverwacht Alarmel Valli het publiek verraste met haar verschijning. De prachtige kleding en haar uitstraling, haar vastberadenheid en toewijding, de uitdrukkingen op haar gezicht, de kracht van haar bewegingen, razendsnel en afgewisseld met subtiele voet-, hand en hoofdbewegingen, het maakte op mij een enorme indruk die ik eerlijk gezegd wel verwacht had, maar niet in deze mate!
Het vervolg van de dans kreeg vorm in de Varnam waarin Alarmel zich
richtte tot de God Shiva met haar wens om deel te nemen aan Zijn
Allesomvattende Liefde. Alarmel vertaalde zelf dit gedicht in het
Engels met uitleg over de bedoeling van de dans: Het thema van deze
Varnam was 'Bhakti Marga', de Weg van de Liefde, een populaire
religieuze stroming in India. De Varnam is tevens het belangrijkste
onderdeel van de Bharatnatyam. De relatie met God wordt hierin
beleefd als een zeer intieme, persoonlijke band.
In een afwisseling
van ritmische patronen (nritta) en verhalende dansgedeelten (nritya)
brengt de danseres haar capaciteiten tot uitdrukking. Bij de Varnam
werd er meer nadruk gelegd op de zang leek het. De zangeressen
wisselden elkaar af en één van hen deed een associatie oproepen van
een 'klassieke aziatische rap'. Het klinkt misschien wat simpel, maar
een betere omschrijving weet ik niet te verzinnen. De krachtige stem
werd als het ware extra versterkt door Alarmel in haar dans.
Meer en
meer raakte ik gefascineerd door dit magische tafereel. Op een of
andere wijze kreeg ik het gevoel dat zij persoonlijk voor mij danste
(!) en voelde me daardoor ook aangesproken, maar wel wat verlegen
worden ook al zat ik veilig achter in de zaal. Ik denk dat daar ook
de kracht ligt van haar optreden, ze weet bij iedereen persoonlijk
over te komen.
Na de pauze brachten zij en haar muzikanten de Padam, welke als basis
twee coupletten van de Sankritdichter Amaru bevatte. De nadruk lag
hier op de uitbeelding van gemoedsstemmingen tussen twee geliefden.
De onwetendheid van de symbolische uitdrukkingen met de handen en
vingers neemt niet weg dat deze dans toch te volgen is.
Het gaat
volgens mij ook niet om de letterlijke betekenis, maar om de gehele
indruk die de opvoering bij het publiek achterlaat. Maar de
kennismaking van het gedicht waar Alarmel zelf voor zorgde tijdens
haar intro op de dans droeg er wel toe bij dat de dans beter was te
volgen. Het gedicht was een hulpmiddel om de gemoedsstemmingen
tijdens te dans te herkennen. Het versterkt als het ware de fantasie.
Een persoonlijke interpretatie lijkt mij onvermijdelijk en wie weet
zelfs wenselijk. Immers, de verhalende dans zal bij menigeen
herkenning oproepen.
Met het uitbundige slot Thillana wat zich vooral
richtte op het voetenwerk en de schoonheid van lichaamsbewegingen
(alsof er tijdens het voorafgaande geen aandacht aan was geschonken),
sloot Alarmel haar optreden af. Met veel en toch te weinig applaus
namen zij en haar muzikanten afscheid.
Eén van de muzikanten (Shobana
Swamy) demonstreerde na afloop nog voor een drietal nieuwsgierige
aanwezigen, waaronder deze, een electronisch apparaatje, de Shruti-
box, dat een sequence voortbracht met het levensechte geluid van een
Tanpura: "Electronic wonder from India, haha". Tijdens de
voorstelling had ik mij al afgevraagd wie of wat dat geluid
voortbracht. Fake? Nee, gewoon een electronisch hulpmiddel, een
voortbrengsel van onze tijd dat een plaats heeft gekregen in een
oeroude en toch zo hedendaagse dans.
Alarmel Valli, ze heeft mij kennis laten maken met de Bharatnatyam,
een subtitel die ik een paar maanden geleden gaf aan één van mijn
ambient stukken "Dressed In Happiness" vanwege een korte documentaire
over deze dans. Ze heeft me overtuigd om deze subtitel te handhaven,
maar bovenal heeft zij een vonk doen overslaan om me te verdiepen in
deze voor mij nog mysterieuze dans die het Bovenaardse in relatie
brengt met het aardse en daar ook voelbaar in slaagt.
Haar dans
brengt die gedachte tot leven.
WIM HOUTMAN
Gezien in MC Vredenburg Utrecht, vrijdag 5 november '93
©St. NoPapers