Stereokijkers
'Je kijkt letterlijk het verleden in als door
een gaatje in de muur van de tijd', schreef Rudy Kousbroek in een hunkerend
essay waarin hij de stereofoto vergeleek met een hallucinatie. Wie kent
niet de sensatie van dat bijna tastbaar voor je ogen zwevende beeld, alsof
je er zelf in naar binnen kunt !
Het medium bestaat nog steeds. Zo maken kartografen druk gebruik van de
stereoluchtfotografie , laten moderne kunstenaars zich inspireren door
de mogelijkheden van het diepte zien en is de stereokijker onder de naam
View Master als kinderspeelgoed ook nu nog te koop. Toch denken we bij
stereofoto's bijna vanzelf aan de negentiende eeuw, en niet ten onrechte.
Stereokijkend
gezin
Engeland, ca. 1860
PKL
In 1838 beschreef de Engelse natuurkundige Charles
Wheatstone de driedimensionale beeldvorming in een artikel over de fysiologie
van het zien. Hij toonde aan dat twee vlakke, in gezichtshoek iets verschillende
beelden in onze hersenen één ruimtelijk, plastisch beeld
opleveren. Tien jaar later haalde zijn Schotse vakgenoot David Brewster
het thema uit de exclusief wetenschappelijke hoek. Hij ontwierp een gemakkelijk
hanteerbare dubbellensstereoscoop, die goedkoop te produceren was en waarmee
je de toen gebruikelijke Daguerrotypefoto's zonder hinderlijke schittering
kon bekijken.
In hoog tempo veroverde de stereoscoop de markt. Het hier afgebeelde Victoriaanse
gezin, rond de tafel gezeten met Brewsterkijkers en een voorraad foto's,
was typerend voor zijn tijd.
In Amerika ontwierp de arts Oliver Wendell Holmes een halfgesloten variant,
die als 'American stereoscope' in eigen land populair werd.
Brewsterstereoscoop
1850-1900
Particuliere collectie Voorschoten
De stereokijker werd een massamedium, en de
fotografische industrie zorgde voor een ware stortvloed van beeldmateriaal
in zwart-wit of kleur of zelfs met rarekiekachtige doorlichteffecten.
Een producent van kijkers en platen, de in 1854 opgerichte London Stereoscopic
Company, stuurde zijn eigen fotografen uit over Europa, naar het Midden-Oosten
en naar Amerika. Vier jaar na de oprichting had het bedrijf niet minder
dan 100 000 verschillende opnamen leverbaar! Inmiddels was toen ook onder
de Nederlandse burgerij de stereorage begonnen.
De eerste serieuze presentatie vond plaats op een internationale tentoonstelling
van fotografie, die de Vereniging van Volksvlijt in 1855 in Amsterdam organiseerde.
Nog datzelfde jaar noemde het populaire tijdschrift Album der Natuur
in een artikel genaamd 'De Stereoskoop' deze noviteit 'thans reeds zo algemeen
verspreid, dat men het onder het kinderspeelgoed in vele winkels ten toon
stelt'.
Holmesstereoscoop
1875-1900
Particuliere collectie Voorschoten
Vooral geografisch materiaal voor het 'reizen in
de leunstoel' was populair, maar ook technologie en wetenschap waren goed
vertegenwoordigd met treinen en bruggen of de maan. Behalve portretten
van beroemdheden of van vrouwelijk schoon waren ook komische of griezelige
taferelen geliefd.
De omzet van kant- en-klare stereofoto's kende twee pieken: eerst in de
jaren 1852-1870 en op nog grotere schaal in de jaren 1890-1910. Daarna
kwam ook de eigen productie op gang. Tot omstreeks 1930 beleefde de amateurstereofotografie
haar bloei.
Niet alleen in de huiskamer droomde men weg
in drie dimensies. Ondernemende lieden plaatsten op markten en kermissen
en langs drukke boulevards stevige kasten met fotocarroussels, waar passanten
tegen muntinworp in konden kijken. Zo kon ieder die dat wenste ook buiten
de beslotenheid van de eigen woning een stereoscopische reis om de wereld
maken.
Stereokijkend gezin
Engeland, ca. 1860
PKL
'No home without a stereoscope', het devies van de
in 1854 opgerichte London Stereoscopic Company, werd al gauw werkelijkheid.
Stereografisch atelier
Parijs, ca. 1860
PKL
De werklieden maken houten stereoscopen. Op de achtergrond
hangen ontwikkelde en gefixeerde stereofoto's te drogen, voordat ze aan
stroken geknipt en op karton geplakt worden.
Lord Robert's Army advancing toward Johannesburg
Washington D.C., 1901
PKL
Tot in Amerika toe was de Boerenoorlog (1899-1902)
een geliefd thema van de stereofoto-industrie.
Amateurkiekje: Rhenen
1914
PKL
De onregelmatige wijze van snijden en opplakken laat
zien dat het hier een eenmalig particulier product betreft. Om zoiets zelf
te maken, moest je natuurlijk wel een stereocamera met twee naast elkaar
geplaatste lenzen bezitten.
Amateurkiekje: Indië
1910-1925
PKL
Une machine infernale
Parijs, 1860-1885
PKL
Spookverschijning
Engeland, 1860-1885
PKL
Achter op de kaart staat als titel gedrukt 'The ghost
in the stereoscope (Kindly suggested by Sir David Brewster)'.
Erotisch interieur
1860-1875
PKL
Met doorlichteffect
De Koornbrug te Leiden in feesttooi in verband met de inhuldigingsfeesten
bij de kroning van Wilhelmina
Van der Stok, Leiden, 1898
PKL
De
overkluizing van het Kort Rapenburg te Leiden ten behoeve van de aanleg
van een elektrische tramlijn
K.L.F. van der Woerd, Leiden, 1910
PKL
Deze opname, met op de achtergrond de molen De Valk, werkt in stereo extra goed door de sterke dieptewerking.