terug |
24/12
Het 'Klein Kerstoratorium' van Huub Oosterhuis en Antoine Oomen
dat we vanavond tijdens de kerstnachtdienst zongen met het koor
was goed ingestudeerd. Maar de begeleidende hoboïst was,
in tegenstelling tot de fluitiste, een regelrechte ramp.
Dat bleek al uit de laatste repetitie voor de dienst en veranderde
later allerminst. Hij beheerste noch zijn instrument, noch zijn
partij.
Wat een sfeervol, evenwichtig geheel bedoelde te worden werd
door de wanklanken van een enkel instrument volledig verstoord.
Zo zie je maar hoe weinig er voor nodig is om een beoogde eenheid
uit balans te brengen.
Twintig zangers, een goede pianist en een goede fluitiste bleken
niet in staat om de disharmonie, veroorzaakt door één
hobo, op te heffen.
Kerst
Roma B.: Waar verachting is,
daar is geen leifde.
Mej. Emma von W.: Dat is nou juist het foute. Alleen waar
verachting is, heeft liefde rechten.
Roma B.: Dan zou de wereld vol liefde zijn, waarom is
ze dat dan niet?
Asbach-Lilly: Omdat er altijd weer iemand is die het evenwicht
verstoort, die meer aan zichzelf denkt dan aan het geheel.
Roma B.: En wat is dat dan wel: het geheel? De kracht
die in mij is, dat is mijn geheel. Het geheel is misleidend.
Fors beïnvloed
door pers en kritiek vroeg ik me even af of het wel kon: tijdens
het feest van de geboorte van de Jood Jezus een toneelstuk lezen
dat als antisemitisch is gebrandmerkt of tenminste antisemitisme
in de hand zou werken.
Natuurlijk heb ik Fassbinder's stuk 'Het Vuil, de Stad en de
Dood' wel gelezen.
In de eerste plaats omdat ik er in deze dagen eindelijk de tijd
en de rust voor had, vervolgens omdat ik een grote belangstelling
heb voor alles wat met persoon en werk van Fassbinder te maken
heeft en mijn nieuwsgierigheid niet langer kon bedwingen en tenslotte
vond ik het na alle discussies tijd worden om mijn eigen mening
te vormen.
De bovenstaande dialoog komt uit Fassbinder's stuk. Daarbij gaat
het mij vooral om de laatste twee zinnen, die mijns inziens het
grote spanningsveld in het holisme subliem weergeven.
Ik sluit niet uit dat Fassbinder die uitspraken ook willens en
wetens in die context heeft willen zetten al was het holisme
als begrip bij verschijning van het stuk, medio jaren zeventig,
nog geen gemeengoed.
In verschillende films heeft Fassbinder de wortels, de werking
en de gevolgen van het fascisme genadeloos blootgelegd in de
geschiedenissen van enkelingen.
Soms heel direct, soms verhuld maar nadrukkelijk herkenbaar.
Van 'het geheel' moest hij niets hebben, omdat juist dat het
individu vernietigde en leidde tot een slaafse gehoorzaamheid,
uitsluitend gericht op de instandhouding van 'het systeem'.
Waar het collectief, het gemeenschappelijke, geen keuze maar
dwang is, wordt het individu iemand die 'het evenwicht verstoort',
een 'egoïst', 'iemand die meer aan zichzelf denkt dan aan
het geheel'.
Die uitspraak vond ik een uitstekende weergave van het grote
gevaar dat schuilt in een klakkeloze aanvaarding en toepassing
van het holisme.
Waarna de repliek van Roma B. tenminste de moeite van het overdenken
waard is.
Ik vond het toneelstuk
niet antisemitisch. Wel is het bevolkt met mensen die stikken
van de vooroordelen, zij het niet alleen tegen Joden. Mensen
zijn teruggebracht naar hun uiterste essentie: proto- of stereotypes.
In alle films van Fassbinder kom je die mensen tegen.
Maar wie hem beticht van antisemitisme, racisme of welke -isme
ook, beschuldigt hem van wat hij juist aan de kaak wilde stellen
en bestrijden, soms met harde, indringende, confronterende beelden
en dialogen.
Men kan van mening verschillen over die middelen. Dat laat echter
de intenties van Fassbinder onverlet.
28/12
Op de radio hoorde ik gisteren een cabarettekst van Martin Bijl,
waarin ze tot in het absurde een discussie voert met haar lichaam.
Zelf wil ze haar lichaam fit houden, sportief zijn, actief in
beweging blijven. Maar haar lichaam wenst vertroeteld en verwend
te worden, met gebak en sigaretten.
Haar lijf straft haar dan ook met heftige krampen en spierpijn
als ze niet doet wat het lichaam wil.
Juist de absurditeit van het gegeven maakt de conference zo komisch,
omdat die volledig in strijd is met hoe we de werkelijkheid beleven:
we hebben geen lichaam, we zijn lichaam. Zo wordt ook het holisme
beschouwd als een weergave van de beleefde werkelijkheid.
29/12
'Om de middeleeuwse geest als een eenheid en een geheel te verstaan,
moet men de grondvormen van zijn denken niet enkel bestuderen
aan de voorstellingen van het geloof en de hogere bespiegeling,
maar evengoed aan die van de dagelijkse levenswijsheid en de
nuchtere praktijk.'
Op zoek naar sporen in het verleden, waarin sprake is van wat
je een holistische benadering zou kunnen noemen ben ik terug
gegaan naar een periode die me uitermate fascineert en waar ik
redelijk in thuis ben: de middeleeuwen.
Bladerend en speurend stuitte ik op de hierboven aangehaalde
uitspraak in Huizinga's boek 'Herfsttij der middeleeuwen'.
Het door vakhistorici niet altijd positief beoordeelde boek boeide
me door de literaire kwaliteiten en door de wijze waarop Huizinga
verbanden weet te leggen die voor hem de samenhang der dingen
meer dan duidelijk maken.
Het citaat was ik overigens vergeten maar illustreert prachtig
wat je zou kunnen noemen een holistische benadering van de geschiedenis
en het idee dat er ook in de middeleeuwen sprake was van een
eenheid en een geheel.
31/12
Sinds enkele dagen verblijven we in een bungalowpark dat 's zomers
een naturistenterrein is. In de winter wordt het naturisme uiteraard
uitsluitend binnenshuis, in het overdekte zwembad en in de sauna
bedreven.
We komen hier regelmatig en telkens weer treffen me de onbevangenheid,
natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid waarmee iedereen hier naakt
loopt te zijn. Er gelden dan andere normen en waarden, die niets
te maken hebben met de lijfcultus die in de sterreclame en de
samenleving zo wordt opgefokt en aangeprezen.
Als er al geen sprake is van een grotere en gemakkelijker acceptatie
dan toch tenminste van een vergaande tolerantie.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de schaamte ons ervan weerhoudt
ons eigen lijf te accepteren als bij ons, bij mij horend en als
gevolg daarvan een werkelijke harmonie, de beleefde eenheid,
danig in de weg staat?
Ik vraag me wel eens af of het functionele lijfelijke contact
dat verpleegkundigen met patiënten (moeten) hebben niet
vooral vaak handelingsgericht blijft vanwege een diepgewortelde
angst voor de bewust gekozen lijfelijke aanraking, die immers
ook heel zorgend kan zijn.
In hoeverre is het schermen met het recht van de patiënt
op privacy niet een excuus voor het onvermogen van de hulpverlener?
Dat zou pas holistisch zijn: de aanraking als onderdeel van de
zorgverlening, zeg maar verpleegkundige actie.
1/1
Oud en Nieuw: mijmertijd.
Tijdens het terugbladeren in oude dagboeken trof ik een familiestamboom
aan die teruggaat tot 1786, de tijd van de Franse revolutie en
de Bataafse Republiek.
Vijf vellen A4 vol namen, data en plaatsen. Een saai document
voor buitenstaanders, maar een indrukwekkende en nieuwsgierig
makende lijst voor mij als directe afstammeling van deze mensen.
Toen ik de lijst voor het eerst zag realiseerde ik me ineens
heel bewust dat elk mens een heel eigen, hoogst persoonlijke
geschiedenis heeft en altijd op de een of andere manier de sporen
uit zijn verleden meedraagt. Ook daarin moet dus sprake zijn
van een samenhang, een geheel, een doorlopende lijn.
Maar om daar iets meer van te begrijpen heb ik nog veel feiten
en antwoorden op vragen aan het verleden te ontfutselen.
2/1
Op 27 februari 1942 noteert Etty Hillesum - een 27 jarige Joodse
vrouw - in haar dagboek: 'Het angstaanjagende is dat systemen
boven mensen uitgroeien en mensen in een satanische greep houden,
ontwerpers zowel als slachtoffers van dat systeem, zoals grote
gebouwen en torens, door mensen met eigen handen gebouwd, boven
ons uitrijzen, ons beheersen en over ons kunnen instorten en
ons bedelven'.
Dat lijkt me nu wel het grootste gevaar van het holisme: dat
een visie verwordt tot een gesloten systeem, dat greep op ons
krijgt in plaats van dat wij greep houden op het systeem.
En Hillesum wist waarover ze schreef, als Joodse in de tweede
wereldoorlog.
3/1
Met mijn dochter en haar vriendje hadden we een gesprek over
eerlijkheid en betrouwbaarheid. Wat me opviel was hoe moeilijk
zij het vonden om hun 'echte ik' te laten zien, uit angst om
te worden afgewezen en om niet te worden geaccepteerd.
Regelmatig viel het woord 'waarmaken', verschrikkelijke verworvenheid
van een hoofdzakelijk op prestaties en uiterlijkheden gerichte
samenleving.
Mij lijkt dat het holisme pas echt kans van slagen heeft als
het ons lukt om mensen te accepteren om wie ze zijn en niet om
wat ze kunnen.
Absoluut gehanteerde normen en waarden, oordelen en vooroordelen,
materiële welstand, sociale status en opgelegde maatschappelijke
aangepastheid belemmeren een daadwerkelijk effectieve toepassing
van het holisme, zolang we niet in staat zijn om de betrekkelijkheid
van die waarden in te zien.
4/1
Een vriendin belt op. Haar dochter is verkracht.
En weer bekruipt me het gevoel dat het holisme onzin is omdat
het niet alleen geen antwoord geeft maar niets te maken heeft
met de werkelijkheid, déze werkelijkheid die het volslagen
tegendeel is van heelheid, eenheid, harmonie tussen mensen, tussen
vrouwen en mannen.
5/1
In juli vorig jaar publiceerde Hervormd Nederland een interview
met de Leidse emeritus-hoogleraar prof. Dr. Berkhof.
Hij stelt o.a. dat de christelijke kerken geen boodschap hebben
aan het holisme dat - volgens Berkhof - op pantheïsme (=veelgodendom)
lijkt.
Nou had ik me al vaker afgevraagd of het holisme niet een soort
nieuwe godsdienst was, maar de afwijzing van Berkhof gaat me
te ver.
Een diepgaande studie van alle aspecten van het holisme heb ik
- nog? - niet gemaakt, maar wat ik tenminste begrepen heb is
dat de aanhangers en voortrekkers vooral proberen een synthese
tussen het oosterse en westerse denken tot stand te brengen.
Of holistischer gesteld: men gaat er vanuit dat er een samenhang
is tussen het oosterse en westerse denken.
Daarbij worden alle aspecten van het leven, dus ook de religies,
betrokken. Maar om dat nou pantheïsme te noemen
Eerder lijkt me het holisme uitstekend te kunnen gedijen op het
gedachtegoed van het humanisme, al zal de ware humanist mijn
denkbeeld waarschijnlijk volstrekt van de hand wijzen en de gelovige
bepleiten dat het christendom een uitstekende bedding kan zijn.
Zo blijft het holisme volledig ongrijpbaar.
6/1
Als medebeoordelaar lees ik de laatste maand nogal wat verpleegkundige
scripties. Meerdere studenten kozen 'zelfzorg' als onderwerp.
Verschillende keren kwam ik de bewering tegen dat zelfzorg een
voorwaarde is voor een zinvol leven. Ik vond die uitspraak nogal
absoluut en zocht op wat het leerboek 'Met zorg verplegen' daarover
beweert.
Gelukkig wordt er wat genuanceerder en diepgaander over geschreven,
al laten de auteurs veel te raden over.
Want hoe wezenlijk zelfzorg ook is, de hierboven aangehaalde
uitspraak leidt maar al te gemakkelijk tot het omkeren van de
redenering: het bestaan is niet meer zinvol, wanneer een mens
niet meer in staat is voor zichzelf te zorgen.
Sinds ik kennis maakte met het werk van de Oostenrijkse psycholoog
Victor Frankl ben ik voorgoed van dat idee genezen. Zinvol leven,
stelt Frankl, hangt niet eerst en vooral af van de subjectieve
beleving, maar van je eigen keuzes; hij spreekt van de wil om
zinvol te leven.
Het gaat niet om zinvol zijn, als daar al een objectief criterium
voor is, maar om zin geven.
Wellicht kan het holisme een fundamentele bijdrage leveren aan
die zingeving, door de gedachte dat, in relatie tot de ander,
mijn leven per definitie zin heeft, omdat ik deel uitmaak van
en deel heb aan dat grote geheel.
7/1
Soms gebeurt het zonder dat je er erg in hebt, zoals vanavond.
Redenen genoeg om stickchagrijnig te zijn en me in ieder geval
bekaf te voelen.
Dan zonder aanleiding, van het ene op het andere moment, een
besef van geluk en blijheid: er is zoveel om blij mee te zijn
dat het plotseling weer alleszins de moeite waard is om te leven.
Dat besef is zo sterk dat het alle negatieve gevoelens, alles
waar je onvrede over hebt, reduceert tot kleine problemen die
allemaal te overwinnen zijn.
Het is ook op deze momenten dat ik me sterker dan anders realiseer
dat ik deel uitmaak van een groter, onzichtbaar maar reëel
geheel.
En tenslotte ben ik me er vooral dan van bewust - zonder dat
ik het uit kan leggen - dat het holisme meer waarheid bevat dan
ik met mijn brein kan beredeneren.
8/1
Of voor de verpleging het holisme het enige en uiteindelijke
alternatief is voor het medische model waaruit onze discipline
ontstond blijft voor mij voorlopig een open vraag.
Dat we af moeten, eens en voorgoed, van dat gesegmenteerde, fragmentarische
denken (beter bekend als het reductionisme) staat voor mij als
een paal boven water.
Op dit moment lijkt daarvoor het holisme een aanvaardbare tegenpool.
Maar het holisme als wat? Dat is me nog altijd niet duidelijk:
als een uitgangspunt, dus een aanvaarde beschouwing over de wereld
en wie haar bewonen; als een visie die meer waar wordt, naarmate
je er beter vorm aan weet te geven; als een denkkader (een paradigma)
voor leven en welzijn, zowel in mijn persoonlijk leven als in
mijn werk; of het holisme als een gedroomde toekomst, een verlangen
dat ooit eens bereikt zal worden?
24/1
Ruim twee weken heb ik deze notities laten liggen om er enige
afstand van te nemen.
In die periode ben ik amper bewust met het holisme bezig geweest,
niet in mijn denken en voelen, niet in mijn gedrag en handelen
Een directe samenhang tussen alle afzonderlijke aspecten die
samen mijn leven zijn heb ik niet kunnen vinden.
Wel heb ik een dieper besef gekregen van het feit dat ik intens
leef en dat het leven meer dan de moeite waard is om geleefd
te worden.
En dat niet alleen in de momenten die ik ervaar als positief,
maar ook en soms meer in situaties van strijd, pijn en verdriet.
Al die elementen bepalen samen voor mij de inhoud van wat leven
is, van wat mijn leven is.
Als iemand me zou vragen of het misschien anders en beter zou
kunnen zou ik zeggen: oppervlakkig gezien is er wel het een en
ander dat beter en wellicht gemakkelijker zou kunnen. Maar de
gemakkelijke kant van het leven hoort niet bij mij, omdat het
een leven is zonder uitdagingen.
In die zin bestaat 'mijn' holisme uit de samenhang tussen de
dingen, die een dringend appèl op me doen om het leven
de moeite waard te maken, voor mezelf en anderen.
Cultuur, politieke en persoonlijke overtuigingen van een ieder
wil ik respecteren, maar hebben uiteindelijk niet het laatste
woord.
Wellicht betekent holisme in de eerste plaats: mensen ruimte
geven en helpen ontdekken hoe bevrijdend het is om hun eigen
ruimte te scheppen.
Naarmate ik er langer over nadenk kom ik meer tot de overtuiging
dat holisme bepaald geen verworvenheid is van het 'ik-tijdperk'
zoals wel eens wordt beweerd. Integendeel!
Holisme pleit juist voor het 'wij', voor de mens die ik ben in
de samenhang met de ander en de anderen.
Die gedachte is er vooral op uit er naar te streven de ander
tot zijn recht te laten komen, omdat het de enige manier is waarop
ik zelf tot mijn recht kan komen.
Dit laatste noterend schoot me een uitspraak te binnen, die ik
las in een roman van Marguerite Yourcenar. Zij legt die woorden
in de mond van Zeno, de hoofdpersoon in 'Het hermetisch zwart'.
Het lijkt me een goed citaat om deze notities mee af te sluiten:
Zeno spreekt in dit verband over God:
'Moge het degene die misschien is behagen, om het hart van de
mens te verruimen naar de maat van alle leven.'
Fassbinder's
stuk 'Het Vuil, de Stad en de Dood' is dit seizoen in de Nederlandse
theaters te zien
Terug naar
deel 1
|
|