> Maandagmiddag.
>Joggem Simons belt om te
vragen waarom de vertoningen van zijn film Billy's
> Bad in Theater
Pompoen in Amsterdam nog niet in dAN staan. De mail lijkt
> onvindbaar,
maar uiteindelijk zou blijken dat de mail op vrijdag verstuurd
> was en te
laat binnen voor de laatste deadline voor het weekend en in
> bewerking
was voor de update van maandagnacht.
> Ook zonder dat telefoontje waren de
vertoningen in de Pompoen dus terecht
> gekomen. We verwerken immers alles
wat ons wordt toegestuurd..
> Maar zonder dat telefoontje was niet dit
e-mailgesprek tot stand gekomen..
> want hoe vaak maak je nou mee dat
iemand zijn eigen film promoot?
> Alleen dat is al reden genoeg om
nieuwsgierig te worden.
> Vanwaar die eigen promotie? En nog wel op de dag
van de Nederlandse première?
Aan de
telefoon vertelde je waarom je koos voor de vertoningen in Pompoen. Wil je
dat a.u.b. nog even als antwoord op die hierboven opengelaten vraag vertellen?
(de drukte bij distibuteurs e.d.)
Omdat het
mede door de CV-regeling erg druk is op de Nederlandse speelfilmmarkt en er
wachttijden voor het uitbrengen van een film van een jaar zijn ontstaan, hebben
we besloten te kijken of er een mogelijkheid was om zelf de film uit te brengen.
Dit kwam mede ook door het feit dat dit onze eerste film is en tevens ons visite
kaartje; we wilden niet nog een jaar wachten met het laten zien wie we zijn,
want wat moeten we dan in zo'n jaar.
Wat we verder graag wilden is een plek
waar we wat langer konden draaien; het is nu vaak zo dat een film al uit de
bioscoop is voordat iemand de kans heeft gehad de film te gaan zien.
Wij
hoorden over theater Pompoen, waar onze hoofdrolspeler vaak standup comedy doet
en hebben toen contact gezocht met het theater. Bij de Pompoen vonden ze het een
heel leuk idee en na het zien van de film waren ze helemaal enthousiast.
Mede omdat we alle mensen die vrijwillig meegewerkt hebben aan de film
wilden laten zien dat we nog steeds 100% achter de film staan en natuurlijk ook
aan de rest van de mensen doen wij onze uiterste best om de film naar voren te
brengen.
> Op de website van de film wordt de sterke betrokkenheid
van zelfs de hele
> crew bij de film duidelijk.
> In 'The Story
behind the production' lezen we o.a.:
> ...it was clear that everyone
involved (the crew and cast now totaled more
> than thirty) was dedicated,
motivated, and committed to this project.
> People worked for free and
housing and equipment were donated simply
> because everyone who heard
about the story and project was completely
> captivated by it
all."
> Wat was de uitdaging bij het maken van Billy's Bad? Hoe kreeg je
al die
> mensen zover zelfs om van New York naar Amsterdam te komen en
gratis mee te
> werken?
Wij wilden een leuke, kleinschalige comedy
maken, gewoon om te zien of we
dat konden. Mede doordat we mensen in NY
spraken over het project werden ze
zo enthousiast dat ze zichzelf aanboden.
We hebben toen zelfs een aantal
keer nee moeten verkopen, omdat we mensen
niet geschikt vonden. Verder
hebben we uiteindelijk een meisje dat een van de
hoofdrollen zou vertolken
een week voordat we zouden draaien terug op het
vliegtuig naar NY gezet
omdat ze zich gedroeg als een
diva.
Dappere beslissing! ;-))
Kun je
voorbeelden geven waarom bijv. de New Yorkers zo enthousiast werden over dit
filmproject?
J:Ten eerste sprak het verhaal
hen aan, wat ze verder heel leuk vonden is dat het verhaal zich in Amsterdam
afspeelt en de New Yorkers kenden het werk van Jefferson, de scriptschrijver van
Billy's Bad en hadden daar vertrouwen in. Verder zeiden ze dat ze ook veel
vertrouwen in ons, Hidde de regisseur en in mij de producent hadden.
>
> De productie was in handen van J's Reality. Ik neem
aan dat de J staat voor
> Joggem. Je lijkt me prima in staat je eigen
werkelijkheid te scheppen. In
> hoeverre zijn er voor jou raakvlakken met
Billy's werkelijkheid?
>
Zowel Billy als ik zijn elk op onze eigen
manier op zoek naar ons zelf en
wij beiden moeten onze angsten zien te
overwinnen. Dit doen we uiteindelijk
allebei door de confrontatie aan te
gaan.
>
Op een extreme manier
lijkt Billy verlost van angsten maar gaat met zijn ongeremdheid de confrontatie
met de vrijheden van anderen aan. (op basis synopsis).
Wat vind je van deze
stelling:
Werkelijke vrijheid begint bij het vrij zijn van angsten?
Ja, ik ben het helemaal eens met deze stelling.
Want angst beperkt je, of het nou angst voor de overheid of je angst voor kleine
ruimtes is.
>
> Je werkt al jaren nauw samen met Hidde Simons, je
broer en regisseur van
> Billy's Bad. J's Reality lijkt ook de
verwerkelijking van Hidde's dromen.
> Op welke manier is jullie
samenwerking een wisselwerking? Zijn jullie niet
> allebei zowel producer
als regisseur?
>
Het is inderdaad zo dat we elkaar behoorlijk
aanvullen in de functies die we
vervullen. Hidde was/is echter degene die op
de set en daarvoor met de
acteurs bezig is om het maximaal haalbare uit ze te
krijgen volgens zijn
visie. We bespreken dit wel, maar ik vertrouw Hidde hier
volkomen in. Ik
bemoei me niet zo met de set en ben meer bezig met het totaal
plaatje.
>
>
>
> Klopt dat beeld van een heel close,
vruchtbare samenwerking die nog voor
> veel films gaat zorgen? Of doen
Hidde en jij ook projecten los van elkaar?
>
Wij gaan absoluut samen
verder omdat het heel prettig en goed werkt. Maar we
zullen ook projecten los
van elkaar (blijven) doen, zodat we ook weer andere
input krijgen, die we ook
weer in onze samenwerking kunnen gebruiken.
>
> Het is in alle
opzichten jullie eerste speelfilm. Er zijn ongetwijfeld
> plannen voor een
volgende.
> Zijn de reacties op Billy's Bad van belang in die
plannen?
>
In zoverre dat positieve reacties het makkelijker zullen
maken om een nieuw
project (financieel) op te zetten. We willen nl niet nog
eens een film voor
zo'n minimaal budget maken aangezien we niet weer een
beroep op de gratis
diensten van zoveel mensen willen doen. Het lijkt me
heerlijk om mensen
gewoon te kunnen betalen voor hun diensten en niet overal
te hoeven bedelen.
>
>
>
> Deze film is net als de
korte films hiervoor, heel duidelijk met veel fun
> en enthousiasme
gemaakt.
> Als de film aanslaat, komt er bij jullie dan ook zo'n opwaartse
spiraal van
> steeds groter of worden jullie zo'n zeldzame uitzondering
die bewust blijft
> kiezen voor een kleinschalige aanpak?
>
Zo
kleinschalig als dit was zullen volgende projecten zeker niet meer zijn,
maar
in ieder geval zijn we voorlopig wel van plan kleinschalig en intiem
te
blijven werken, mede ook omdat bij onze manier van werken de
vertrouwensband
tussen alle betrokkenen heel belangrijk is. Bij te grote
projecten is het
veel moeilijker een goede vertrouwensband met iedereen op te
kunnen bouwen.
Voor de prestaties voor
de film kan ik me van alles voorstellen bij de voordelen van een
vertrouwensband. In hoeverre hebben jij en Hidde die ook nodig om je eigen
creativiteit aan te boren? Geeft dat vertrouwen je ook energie aan nieuwe
ideeen?
Ja, doordat we helemaal open voor elkaar
zijn en dus alles durven te zeggen, komen daar soms hele goeie dingen uit; juist
als we het niet eens met elkaar zijn gaan we op zoek naar nog iets
beters.
> De trailer op de website lijkt bijna een slapstick,
een aanschakeling van
> klappen die Billy te verduren krijgt. Lukt hem het
hem ook wel eens wel om
> zijn op hol geslagen fantasieën te
botvieren?
>
Ja, regelmatig, maar zijn daden hebben wel altijd
gevolgen voor hem.
>
>
> Hoe is het met je eigen
dromen?
>
Een droom is inmiddels uitgekomen, maar ik droom er nu van
om ook
(televisie)series te gaan maken. Wat ik persoonlijk erg belangrijk
vind is
het vertellen van verhalen. Ik heb echter een heleboel verhalen te
vertellen
en zou dus graag meer verhalen vertellen dan eens in de twee jaar.
Wat ik
het liefst zou willen maken is een serie in de trant van 'Twilight
Zone'.
Hier ben ik al een aantal jaren mee bezig, ondermeer samen met de
schrijver
van Billy's Bad: Jefferson Arca.
>
Het thema van Billy's Bad geeft iets aan van de grenzen van
vrijheid en verschillen van werkelijkheidsbeleving. Je lijkt een fascinatie te
hebben voor werkelijkheden die je met andere dan de wetenschappelijk aangetoonde
zintuigen kunt waarnemen. Of is het meer een fascinatie voor het
bizarre?
Mijn fascinatie ligt vooral bij het feit
dat er voor mij niet één allesomvattende waarheid bestaat, ik ben van hieruit
altijd naar andere mogelijke waarheden op zoek. Dit zal vaak wel een bepaalde
mate van bizarriteit tot gevolg hebben, maar het moet altijd toch nog heel dicht
bij de mensen blijven; het moeten wel menselijke verhalen zijn.
> De film is al 9 dagen in New York te zien geweest. En voorlopig
dus alle
> maandagen behalve 4 februari in De Pompoen.
> Ongezien
vind ik nu al dat Billy's Bad meer vertoningen verdient. Gaat dat
>
lukken?
> Blijft het eigen beheer of ben je in gesprek met een
distributeur?
>
Wij hopen natuurlijk dat er meer vertoningen mogelijk
zullen zijn in de
toekomst. We zullen nu dan ook contact gaan zoeken met
distributeurs, maar
als het moet doen we het toch weer zelf. We gaan de film
nu in ieder geval
inzenden naar diverse festivals.
Lijkt
me een goede weg waar ik je graag veel su6 bij wens!
Dank voor dit
digi-gesprek!
Marja