Billy's Bad
Speelfilm in eigen beheer van Joggem (links) & Hidde Simons



> Maandagmiddag.
>Joggem Simons belt om te vragen waarom de vertoningen van zijn film Billy's
> Bad in Theater Pompoen in Amsterdam nog niet in dAN staan. De mail lijkt
> onvindbaar, maar uiteindelijk zou blijken dat de mail op vrijdag verstuurd
> was en te laat binnen voor de laatste deadline voor het weekend en in
> bewerking was voor de update van maandagnacht.
> Ook zonder dat telefoontje waren de vertoningen in de Pompoen dus terecht
> gekomen. We verwerken immers alles wat ons wordt toegestuurd..
> Maar zonder dat telefoontje was niet dit e-mailgesprek tot stand gekomen..
> want hoe vaak maak je nou mee dat iemand zijn eigen film promoot?
> Alleen dat is al reden genoeg om nieuwsgierig te worden.
> Vanwaar die eigen promotie? En nog wel op de dag van de Nederlandse première?

Aan de telefoon vertelde je  waarom je koos voor de vertoningen in Pompoen. Wil je dat a.u.b. nog even als antwoord op die hierboven opengelaten vraag vertellen? (de drukte bij distibuteurs e.d.)

Omdat het mede door de CV-regeling erg druk is op de Nederlandse speelfilmmarkt en er wachttijden voor het uitbrengen van een film van een jaar zijn ontstaan, hebben we besloten te kijken of er een mogelijkheid was om zelf de film uit te brengen. Dit kwam mede ook door het feit dat dit onze eerste film is en tevens ons visite kaartje; we wilden niet nog een jaar wachten met het laten zien wie we zijn, want wat moeten we dan in zo'n jaar.
Wat we verder graag wilden is een plek waar we wat langer konden draaien; het is nu vaak zo dat een film al uit de bioscoop is voordat iemand de kans heeft gehad de film te gaan zien.
Wij hoorden over theater Pompoen, waar onze hoofdrolspeler vaak standup comedy doet en hebben toen contact gezocht met het theater. Bij de Pompoen vonden ze het een heel leuk idee en na het zien van de film waren ze helemaal enthousiast.
Mede omdat we alle mensen die vrijwillig meegewerkt hebben aan de film wilden laten zien dat we nog steeds 100% achter de film staan en natuurlijk ook aan de rest van de mensen doen wij onze uiterste best om de film naar voren te brengen.


> Op de website van de film  wordt de sterke betrokkenheid van zelfs de hele
> crew bij de film duidelijk.
> In 'The Story behind the production' lezen we o.a.:
> ...it was clear that everyone involved (the crew and cast now totaled more
> than thirty) was dedicated, motivated, and committed to this project.
> People worked for free and housing and equipment were donated simply
> because everyone who heard about the story and project was completely
> captivated by it all."
> Wat was de uitdaging bij het maken van Billy's Bad? Hoe kreeg je al die
> mensen zover zelfs om van New York naar Amsterdam te komen en gratis mee te
> werken?

Wij wilden een leuke, kleinschalige comedy maken, gewoon om te zien of we
dat konden. Mede doordat we mensen in NY spraken over het project werden ze
zo enthousiast dat ze zichzelf aanboden. We hebben toen zelfs een aantal
keer nee moeten verkopen, omdat we mensen niet geschikt vonden. Verder
hebben we uiteindelijk een meisje dat een van de hoofdrollen zou vertolken
een week voordat we zouden draaien terug op het vliegtuig naar NY gezet
omdat ze zich gedroeg als een diva.

Dappere beslissing! ;-))
Kun je voorbeelden geven waarom bijv. de New Yorkers zo enthousiast werden over dit filmproject?

J:Ten eerste sprak het verhaal hen aan, wat ze verder heel leuk vonden is dat het verhaal zich in Amsterdam afspeelt en de New Yorkers kenden het werk van Jefferson, de scriptschrijver van Billy's Bad en hadden daar vertrouwen in. Verder zeiden ze dat ze ook veel vertrouwen in ons, Hidde de regisseur en in mij de producent hadden.


>
> De productie was in handen van J's Reality. Ik neem aan dat de J staat voor
> Joggem. Je lijkt me prima in staat je eigen werkelijkheid te scheppen. In
> hoeverre zijn er voor jou raakvlakken met Billy's werkelijkheid?
>
Zowel Billy als ik zijn elk op onze eigen manier op zoek naar ons zelf en
wij beiden moeten onze angsten zien te overwinnen. Dit doen we uiteindelijk
allebei door de confrontatie aan te gaan.
>

Op een extreme manier lijkt Billy verlost van angsten maar gaat met zijn ongeremdheid de confrontatie met de vrijheden van anderen aan. (op basis synopsis).
Wat vind je van deze stelling:
Werkelijke vrijheid begint bij het vrij zijn van angsten?
Ja, ik ben het helemaal eens met deze stelling. Want angst beperkt je, of het nou angst voor de overheid of je angst voor kleine ruimtes is.


>
> Je werkt al jaren nauw samen met Hidde Simons, je broer en regisseur van
> Billy's Bad. J's Reality lijkt ook de verwerkelijking van Hidde's dromen.
> Op welke manier is jullie samenwerking een wisselwerking? Zijn jullie niet
> allebei zowel producer als regisseur?
>
Het is inderdaad zo dat we elkaar behoorlijk aanvullen in de functies die we
vervullen. Hidde was/is echter degene die op de set en daarvoor met de
acteurs bezig is om het maximaal haalbare uit ze te krijgen volgens zijn
visie. We bespreken dit wel, maar ik vertrouw Hidde hier volkomen in. Ik
bemoei me niet zo met de set en ben meer bezig met het totaal plaatje.
>
>
>
> Klopt dat beeld van een heel close, vruchtbare samenwerking die nog voor
> veel films gaat zorgen? Of doen Hidde en jij ook projecten los van elkaar?
>
Wij gaan absoluut samen verder omdat het heel prettig en goed werkt. Maar we
zullen ook projecten los van elkaar (blijven) doen, zodat we ook weer andere
input krijgen, die we ook weer in onze samenwerking kunnen gebruiken.

>
> Het is in alle opzichten jullie eerste speelfilm. Er zijn ongetwijfeld
> plannen voor een volgende.
> Zijn de reacties op Billy's Bad van belang in die plannen?
>
In zoverre dat positieve reacties het makkelijker zullen maken om een nieuw
project (financieel) op te zetten. We willen nl niet nog eens een film voor
zo'n minimaal budget maken aangezien we niet weer een beroep op de gratis
diensten van zoveel mensen willen doen. Het lijkt me heerlijk om mensen
gewoon te kunnen betalen voor hun diensten en niet overal te hoeven bedelen.
>
>
>
> Deze film is net als de korte films hiervoor, heel duidelijk met veel fun
> en enthousiasme gemaakt.
> Als de film aanslaat, komt er bij jullie dan ook zo'n opwaartse spiraal van
> steeds groter of worden jullie zo'n zeldzame uitzondering die bewust blijft
> kiezen voor een kleinschalige aanpak?
>
Zo kleinschalig als dit was zullen volgende projecten zeker niet meer zijn,
maar in ieder geval zijn we voorlopig wel van plan kleinschalig en intiem te
blijven werken, mede ook omdat bij onze manier van werken de vertrouwensband
tussen alle betrokkenen heel belangrijk is. Bij te grote projecten is het
veel moeilijker een goede vertrouwensband met iedereen op te kunnen bouwen.

Voor de prestaties voor de film kan ik me van alles voorstellen bij de voordelen van een vertrouwensband. In hoeverre hebben jij en Hidde die ook nodig om je eigen creativiteit aan te boren? Geeft dat vertrouwen je ook energie aan nieuwe ideeen?
Ja, doordat we helemaal open voor elkaar zijn en dus alles durven te zeggen, komen daar soms hele goeie dingen uit; juist als we het niet eens met elkaar zijn gaan we op zoek naar nog iets beters.


> De trailer op de website lijkt bijna een slapstick, een aanschakeling van
> klappen die Billy te verduren krijgt. Lukt hem het hem ook wel eens wel om
> zijn op hol geslagen fantasieën te botvieren?
>
Ja, regelmatig, maar zijn daden hebben wel altijd gevolgen voor hem.
>
>
> Hoe is het met je eigen dromen?
>
Een droom is inmiddels uitgekomen, maar ik droom er nu van om ook
(televisie)series te gaan maken. Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind is
het vertellen van verhalen. Ik heb echter een heleboel verhalen te vertellen
en zou dus graag meer verhalen vertellen dan eens in de twee jaar. Wat ik
het liefst zou willen maken is een serie in de trant van 'Twilight Zone'.
Hier ben ik al een aantal jaren mee bezig, ondermeer samen met de schrijver
van Billy's Bad: Jefferson Arca.
>

Het thema van Billy's Bad geeft iets aan van de grenzen van vrijheid en verschillen van werkelijkheidsbeleving. Je lijkt een fascinatie te hebben voor werkelijkheden die je met andere dan de wetenschappelijk aangetoonde zintuigen kunt waarnemen. Of is het meer een fascinatie voor het bizarre?
Mijn fascinatie ligt vooral bij het feit dat er voor mij niet één allesomvattende waarheid bestaat, ik ben van hieruit altijd naar andere mogelijke waarheden op zoek. Dit zal vaak wel een bepaalde mate van bizarriteit tot gevolg hebben, maar het moet altijd toch nog heel dicht bij de mensen blijven; het moeten wel menselijke verhalen zijn.


> De film is al 9 dagen in New York te zien geweest. En voorlopig dus alle
> maandagen behalve 4 februari in De Pompoen.
> Ongezien vind ik nu al dat Billy's Bad meer vertoningen verdient. Gaat dat
> lukken?
> Blijft het eigen beheer of ben je in gesprek met een distributeur?
>
Wij hopen natuurlijk dat er meer vertoningen mogelijk zullen zijn in de
toekomst. We zullen nu dan ook contact gaan zoeken met distributeurs, maar
als het moet doen we het toch weer zelf. We gaan de film nu in ieder geval
inzenden naar diverse festivals.

Lijkt me een goede weg waar ik je graag veel su6 bij wens!


Dank voor dit digi-gesprek!

Marja





Synopsis van de film