Wat is het soefisme?
Het soefisme wordt meestal omschreven als de 'mystieke tak' van
de Islam. Dit betekent dat binnen de Islam, het de soefi's waren die een
'vereniging' met de geliefde 'Allah' zochten. De naam is volgens de meeste
bronnen afgeleid van het woord 'Soef', dat wol betekent. Dit omdat de soefi's
ruwe witte wollen kleren droegen. De omschrijving 'mystieke tak' van de
Islam is om een aantal redenen erg beperkt:
Fazal Inayat-Khan
De schrijver van het boek 'Modern soefisme' ziet het soefisme als
een fontein, die altijd hetzelfde is en tegelijkertijd altijd verandert
en uniek is. Fazal Inayat-Khan is een kleinzoon van de hierbovengenoemde
Hazrat Inayat-Khan. Hij was van 1968 tot 1982 leider van de internationale
soefibeweging. Daarna was hij tot zijn dood in 1990 leider van de door
hem opgerichte 'The Sufi Way'. Het boek bevat 16 door hem gegeven lezingen
uit de periode 1978-1990. In de inleiding wordt aangegeven dat hij 'moeite'
had met de publicatie van deze lezingen. Zijn manier van lezingen geven
was 'stromend en veranderend', een boek is statisch en vastgelegd.
Modern Soefisme
Een soort rode draad in het boek is volgens de redactie 'de nieuwe
queeste van de mens'. Essentieel bij deze nieuwe queeste is dat de mens
zelf antwoorden moet zoeken en vinden op de levensvragen. De in dit boek
gepresenteerde lezingen kunnen een hulp zijn bij dit proces.
Inayat-Khan baseert zich op mystiek, (trans-persoonlijke) psychologie en
natuurwetenschap om dit doel te bereiken. Onderwerpen die in het boek aan
de orde komen zijn onder andere: - Klassiek en modern soefisme - Seksualiteit,
spiritualiteit en liefde - Geloof en overtuiging - Verkregen en verworven
wijsheid.
Een aantal kernbegrippen in het boek zijn: evenwicht verkrijgen in tegenstellingen,
koppeling praktijk en theorie en de verdere ontwikkeling van individu en
mensheid. Hierbinnen is de rol van het 'spirituele', het verborgene, datgene
wat zich achter de horizon bevindt binnen het gezichtsveld te brengen.
Het spirituele is een 'beeld' van de nog niet gemanifesteerde mogelijkheden
van de mens. Ieder individu dat een deel van zijn/haar mogelijkheden (potentieel)
gebruikt (actualiseert) helpt de gehele mensheid verder. Na biologische
en emotioneel-intellectuele ontwikkeling volgt spirituele ontwikkeling
voor individu en mensheid. Dit zal op langere termijn leiden tot grote
evolutionaire ontwikkelingen.
Het is vreemd dat een samenleving die gebaseerd is op 'groei', de huidige
mens als eindstation van de evolutie ziet. Misschien is dit zo omdat groei
voornamelijk als materieel gezien wordt. Inayat-Khan benadert groei meer
als een constante wisselwerking tussen het materiële en het spirituele.
Wat opvalt tijdens het lezen is de praktische, heldere en brede benadering
van de onderwerpen. Jezus, Planck, Einstein, Capra, Le Corbusier en Boeddha,
we komen ze allemaal tegen. Een boek dat zowel een goed beeld geeft van
het hedendaagse soefisme, als een aantal fundamentele problemen van de
moderne mens behandelt. Door de samenhang tussen de diverse aangesneden
onderwerpen ontstaat een goed beeld van het hedendaagse soefisme en de
bijdrage die deze visie kan leveren aan persoonlijke en maatschappelijke
ontwikkelingen.
JAN SPRONG