Kijkkasten
Geef kinderen een schoenendoos, een schaar en
wat lijm en ze maken een kijkdoos, waar ouders en bezoekers voor een kwartje
een blik in mogen werpen.
Tweehonderd jaar geleden was het omgekeerd. Toen waren het kermisklanten
die hun kijkkasten van stad naar stad droegen om ze aan den volke te vertonen.
En het waren de kinderen die sprakeloos door de lens in het kijkgat tuurden
naar de papieren schijnwereld die in de kast was aangebracht.
Moeder
en zoon met opticaspiegel
Ets van G.F. Cavenaze naar een schilderij van L.L. Boilly, ca. 1800
Collectie Thomas Ganz, Zürich
Soms keken ze, net als in de schoenendoos van
tegenwoordig, in een werkelijk driedimensionaal diorama van uitgeknipte
en achter elkaar geplaatste coulissen. Door de lens leek het tafereel groter
en verder weg, wat de dieptewerking nog versterkte.
Deze dioramadozen bestonden in liggende en staande uitvoering en waren
door hun geringe omvang ook heel geschikt voor de huiskamer. De Augsburgse
graveur Martin Engelbrecht bracht er kant-en-klare vullingen voor op de
markt, van bijbelse voorstellingen tot landelijke scènes en dansfeesten
in rococostijl.
Rarekiek
Waarschijnlijk Engels, 1750-1800
WAW
De prent (een gezicht op Queens College, Oxford, met illuminatie-effect) wordt van voren en achteren door kaarsen verlicht en gezien door een ervoor vastgezet decorraam. Er is plaats voor twee toesschouwers. Het deksel is verwijderd.
Niet minder sprookjesachtig was de rarekiek,
waarin een grote opticaprent was aangebracht. De sterk perspectivische
uitvoering van de afbeelding en de vergrotende lens zorgden samen voor
het gewenste ruimtelijke effect.
Door uit een bestaande opticaprent stukjes te knippen of te snijden en
gekleurd papier achter de openingen te plakken, kon je met een rarekiek
heel feërieke effecten bereiken. Je kon een tafereel eerst met opvallend
licht 'bij dag' laten zien en dan met doorvallend kaarslicht 'bij nacht'.
Zo kwam een straat dankzij uitgesneden vensterpartijen in feestelijke avondstemming.
Ook heel dramatische effecten waren mogelijk: een stad in vlammen, een
daverend vuurwerk of een schitterende sterrenhemel.
Kijkdozen
1750-1800
Museum Boerhaave (links)
en SML (rechts)
Al dergelijke illuminatie-effecten moest je
missen wanneer je, zoals het jongetje op de hier afgebeelde ets, zulke
prenten zonder een kastombouw met uitsluitend opvallend licht bekeek. Daar
stond tegenover dat het daartoe benodigde apparaat, een lens en een spiegel
op één statief, heel wat goedkoper was.
Bovendien was dat gegoochel met kaarsen in zo'n houten kast vol papier
niet van gevaar ontbloot: voor je er erg in had, ging de boel ècht
in lichterlaaie. En ook zonder die doorlichteffecten bleef er, behalve
de geijkte stadsgezichten, genoeg drama te zien, tot aardbevingen en opstanden
toe.
De opticaprenten, die vanaf het midden van de 18de eeuw in grote aantallen
op de markt kwamen, zullen dan ook vooral met zulke opticaspiegels bekeken
zijn. Daarom gaven de prentuitgevers ook doorgaans de titel in spiegelbeeld
op de bovenrand.
Haags wintergezicht
Den Haag, H. Scheurleer Fzn., 1757
SML
Vuurwerk in Wenen
ca. 1780
SML
De Amerikaanse opstand:
New York in vlammen
Augsburg, ca. 1776
SML
De Pont Notre-Dame in Parijs in feesttooi op 30 januari 1687 ter
viering van de genezing van de Franse koning Lodewijk XIV
Parijs, Basset, 1750-1800
SML
Gezicht op de Leidse Dam vanuit Den Haag
Amsterdam, Pierre Fouquel Jr., 1750-1800
SML
Walvisvaart
Augsburg, Probst, 1750-1800
SML
Het Rapenburg te Amsterdam
Augsburg, Probst, 1750-1800
SML
Aardbeving in Messina
Augsburg, ca. 1783
SML
De Amerikaanse opstand: het omver halen van het standbeeld van de Engelse
koning George III
Augsburg, ca. 1776
SML