|
In de grote
stroom professionele persberichten was onderstaande e-mail van
At 22:42 29-08-2002
+0200, you wrote: Ik schreef
terug: De goede doelen
zijn : 1) stichting vrienden van Berkenheuvel . Berkenheuvel
is een verpleeghuis met 90 bewoners in Geldrop en behoort bij
de Stichting Annazorggroep. De stichting vrienden probeert het
algemeen welzijn van de bewoners te optimaliseren.
Aktiviteiten voor de bewoners te ontplooien, gelden te verwerven
e.d. die niet uit het reguliere budget betaald mogen worden. Waarom kies
je voor die goede doelen? Omdat je denkt dat de beelden dan beter
verkopen? Of een andere reden? Heeft je vrouw ook invloed op je werk zelf? Mijn vrouw heeft niet rechtstreeks invloed op het werk . zij vindt sommige stukken erg mooi, andere daarentegen weer niet.Zij heeft er 2 stuks uitgekozen die we dan ook zelf houden . Vind je het
niet moeilijk om afscheid van je beelden te nemen? Het is nu niet meer moeilijk om mijn beelden van de hand te doen ik heb daar naar toe geleeft gezien mijn leeftijd mag dat nu. Wat die ruimte betreft waar je naar vroeg , dat heeft nooit een rol gespeeld . De collectie was nooit thuis. Helaas ken ik je werk (nog) niet. Wat bedoel je met 'allerlei disciplines'? Doel je op verschillende houtsnijtechnieken? Met allerlei disciplines bedoel ik van duidelijk herkenbaar tot volledig abstract meestal dingen en voorstellingen die er nog niet zijn en zeker niet in deze vorm. Op basis van de plaatjes die je nu gestuurd heb vind ik je beelden heel fantasierijk, alsof je je eigen wereld schept als je hout snijdt.. Hoe kijk je aan tegen de wereld waarin we nu leven? De wereld waarin we nu leven kan ik niet meer echt begrijpen, een beetje te veel losgeslagen dacht ik zo. Maar ik ervaar dat er best nog wel jeugd is die hartelijk is en vriendelijk. Ik blijf echter wel in mensen geloven. De invloeden die ik aanhaal betreffen uitingen die ook in andere culturen aanwezig zijn b.v. iets oosters of afrikaans danwel egyptisch of grieks maar ook brabants enz. Van beeldhouwers weet ik dat de steen zelf al een belangrijk deel van 'het verhaal'vertelt. Is dat voor jou met hout ook zo? Met hout ervaar ik soms hetzelfde de ene keer bepaald de houtvorm wat voor beeld het gaat worden de andere keer heb ik een goed idee en daar zoek ik dan een stuk hout bij. Begrijp ik het goed, en ben je pas na je 50e met beeldhouwen begonnen? Ja, toen ik ongeveer 50 was ben ik daarin wat verder gegaan , met hout en beitels omgaan had ik wel in m'n vingertoppen zei men en dat is dan ook wel gebleken. Ben je autodidact? Of heb je ook leermeesters gehad? Ik ben volledig autodidact, mijn ogen en oren waren de beste leermeesters. Maar ik ben wel m'n hele leven met hout bezig geweest. Hoe ontstond jouw affiniteit met hout? Ik heb altijd al wat met hout gehad. dat is daardoor uitgegroeid tot wat het nu geworden is, ik zal dat ook nooit kwijtraken denk ik. Ik ben ook in mijn werk altijd met hout en bouwen bezig geweest. Je hebt me inmiddels een
paar foto's gestuurd van je werk. Ik ben onder de indruk, en
dan zijn het nog slechts plaatjes! Penthisylea en Peryclamentus zijn zichtbaar geworden nadat ik ze uit een oud tafelblad gehakt heb. Het blad is 4 cm dik en heeft een doorsnee van 100 cm de presentatie is door middel van een soort schildersezel, die in 3 standen verstelbaar is. For Kwiens ( fonisch Engels voor 4 koninginnen ) Het beeld zelf is ongeveer 60 c/m hoog en staat op een mooi onderstel dat met een soort van fluweel is afgewerkt. Dat is nog
een recyclen ;-) Uit nood geboren of uit principe? Werk je ook
wel eens met een ruw stuk stam? Mijn beelden zijn voor 60% uit ruw hout vervaardigd , en dat kun je bij sommige werken nog heel goed zien. Je had het al over je invloed van andere culturen. Heb je veel gereisd? Niet erg veel gereisd , wel 2x in New Zealand geweest met tussenstops in div. Emiraten. Maar over culturen heb ik wel het een en ander gelezen. In je beelden, (te zien op de plaatjes die je inmiddels stuurde) zijn die invloeden goed te zien. Dat komt toch niet alleen uit boeken? Het komt niet allen uit boeken het meeste ontstaat in mijn fantasie . Maar er is altijd wel een sooort van oervorm aanwezig. Wat ook belangrijk is (en daar is nog niet over gesproken) bij elk beeld behoord ook een omschrijving met een taalgebruik die niet iedereen begrijpt, soms maak ik nieuwe woorden indien me dat zo uitkomt. En daar is het lang niet iedereen mee eens. Die donkere tinten doen me denken aan de houtsnijwerken van primitieve culturen, maar de verfijnde vormen zijn daar mee in tegenspraak. Je bent heel precies. Ga je volgens plan te werk? Er zijn altijd wel plannen, maar die kan ik wijzigen indien ik dat wenselijk acht.Ook kan ik wel primitief denken en dat tot uitdrukking brengen in mijn beelden.Dat is dan in sommige stukken ook goed waar te nemen.Wat het precies zijn betreft dat is ook duidelijk aanwezig .De donkere tinten onstaan door een soort van beitstechniek.Uitwassen en doorschuren enz.enz. Het beste is dat waar te nemen als je de hele collectie bij elkaar ziet . Zo te zien ben je gevoelig voor de spirituele kant van het bestaan. Of vergis ik me? Ik ben me niet
bewust dat ik spiritueel ben als dat zo mocht blijken Marja wat je nu van mij en van mijn werk weet is nog maar 20% denk ik. Hoe gaat de verkoop in Geldrop inzijn werk? heb je een vaste prijs en is een beeld voor de eerste bieder daarvan of laat je mensen bieden op elk beeld? Ik heb nog geen
zicht op de verkoop ( wel 2 stuks verkocht intussen ) er is een
verzekeringsprijs en die wil ik wel handhaven daar hij niet erg
hoog is, maar een afronding is wel bespreekbaar. Heel veel groetjes en mogelijk tot ziens: Sjaak Beelden van Sjaak
van der Zanden zijn t.m 15 oktober te zien en te koop in Marja Oosterman |
---|