terug |
'OFFERT ASKLEPIUS
EEN HAAN
'
De weg van Socrates
Tijdens een bijeenkomst
enige tijd geleden hield ik een korte inleiding, daarbij gebruik
makend van de socratische methode.
Na afloop kwam de organisatrice van die bijeenkomst naar me toe
met de opmerking dat iemand, die ze over mijn methodiek had verteld,
had gereageerd: 'Ach ja, een typisch 70er jaren geitenwollensokken
methode'.
Ik was niet zozeer beledigd door die opmerking als wel verbouwereerd,
want blijkbaar kende mijn zegsvrouw een zekere autoriteit aan
deze persoon toe, niet beseffend dat het een meer dan levensgrote
demonstratie was van onkunde over hoezeer Socrates vandaag de
dag leeft.
Bedrijven, non-profit organisaties en niet
in de laatste plaats het onderwijs op verschillende niveaus,
maken in toenemende mate gebruik van het socratische gesprek
en de verschillende toepassingsmogelijkheden van de socratische
methode.
Al ruim 2 jaar geleden signaleerde De Groene Amsterdammer dit
verschijnsel in een artikel met de veelzeggende titel: 'De
Sokrates-industrie'.
Het veelgeprezen tv-programma Het Lagerhuis is helemaal gebaseerd
op de socratische methode en Marcel van Dam's hoog gewaardeerde
programma uit de jaren '80 De Achterkant van het Gelijk was een
boeiende variant. Bijzonder in dit verband is dat Van Dam juist
deze maand (september 2002) zes nieuwe programma's onder dezelfde
titel heeft opgenomen, die
momenteel worden uitgezonden.
Het HBOV heeft zich in het laatste decennium bezonnen op nieuwe
onderwijs-methodes en daarbij het PGO ofwel Probleem Gestuurd
Onderwijs ontwikkeld, alweer een zeer herkenbare variant van
de socratische methode.
De methodiek van Socrates
Socrates
bracht niet minder dan een omwenteling teweeg in het wijsgerig
denken van zijn tijd, het welvarende Athene van de 5e eeuw voor
Christus.
Tot dan toe was het denken vooral gericht geweest op 'buiten',
op systemen als de maatschappij, de aarde, het heelal en werd
de wereld 'geduid' op basis van deze systemen en op de mens als
een deel van de systemen.
Met een verwijzing naar de spreuk boven de ingang van het Orakel
van Delphi 'Ken Uzelf' stelde Socrates: Het enige wat ik weet
is dat ik niet(s) weet.
Zijn filosofie richtte zich meer naar binnen, naar de mens, het
individu.
Als 'niet-wetende' kon er voor Socrates dan ook geen sprake zijn
van kennisoverdracht in de gebruikelijke zin van het woord: het
overdragen van kennis van de meester aan de leerling.
Sterker nog: de leermeester wordt zelf leerling en stelt vragen,
als op zijn minst 'schijnbaar onwetende'.
Anders gesteld: de meester is de vragende (in het Grieks: eiroon,
waarvan het woord ironie is afgeleid) en de leerling geeft (de)
antwoorden.
Het ging Socrates minder om het verwerven van kennis als een
verzameling feiten, als wel om het verwerven van inzicht, datgene
waar het werkelijk om gaat, wat werkelijk van belang en waarde
is.
Tweeduizend jaar later verwoordde Kahlil Gibran dat idee in zijn
boek De Profeet als volgt: 'Niemand kan je leren dan wat al in
de dageraad van je kennis verborgen ligt'.
Hoewel niet bekend
is of Socrates kon lezen en schrijven, is het opmerkelijk dat
hijzelf nooit de pen ter hand heeft genomen en zijn ideeën
op schrift heeft gesteld. Dat we desondanks zoveel over de filosoof
weten is te danken aan twee tijdgenoten: Xenophon en vooral aan
zijn leerling Plato.
In een informatiemaatschappij als de onze is het bijna ondenkbaar
dat we bepaalde ideeën en gedachten niet vastleggen, maar
het is tekenend voor Socrates: niet zijn persoonlijke ideeën
en gedachten zijn eerst en vooral van belang, maar wat mensen
ermee doen, hoe ze er mee omgaan en ze toepassen in hun eigen
leven, in hun eigen groei en ontwikkeling.
Het voortdurend
stellen van min of meer 'kritische' vragen werd Socrates niet
in dank afgenomen. Integendeel.
In 399 voor Christus werd hij ter dood veroordeeld om twee redenen:
het niet accepteren van de Atheense goden en vooral: vanwege
zijn 'verderfelijke invloed' op jongeren die massaal op hem afkwamen
en hem bewonderden.
Onderwijzen & Leren
Effe checken
Kennis
als het leren van feiten via studieboeken of door kennisoverdracht
via een leerkracht of docent is minder effectief dan wanneer
het leren plaatsvindt binnen een bepaalde context (Moust c.s.).
De socratische methode schept voortdurend een bepaalde context,
waar de lerende vragen over stelt, om aldus tot inzicht(en) te
komen.
Kennis als een verzameling feiten leidt niet automatisch tot
inzicht en tot het ontwikkelen van vaardigheden.
Het schoolse leren, waarin een leerkracht alleen maar kennis
overdraagt beklijft slecht. Van alles wat een leerkracht (of
iemand anders die informatie overdraagt) in een monoloog vertelt
blijft alleen maar datgene hangen wat in de eerste twintig minuten
wordt verteld.
En dan nog is het de vraag wat de feitelijke waarde is van die
kennis voor de ontvanger ervan. De overbrenger heeft immers al
vooraf bepaald welke kennis hij/zij van belang vindt en wil overdragen.
Het is een kennis-selectie, waarvan niet duidelijk is of de ontvanger
ook zelf vindt of hij (m/v) uitgerekend die informatie werkelijk
nodig heeft.
Sterker nog: sinds het internet kan iedereen binnen de kortst
mogelijke keren toegang krijgen tot de meest uiteenlopende feiten
en kennis en ligt het meer voor de hand om lerenden vaardig te
maken in het vinden van die informatie, met gebruikmaking van
de goede instrumenten.
Het reguliere onderwijs heeft van kennis een doel, een product
gemaakt in plaats van wat het werkelijk zou kunnen zijn: kennis
als een bruikbaar instrument.
Wat de socratische
methode verder zo interessant maakt, is dat het als leermethode
zo afwijkt van het schoolse leren en daarmee heel dicht staat
bij een meer 'natuurlijke vorm' van leren, waar we door diezelfde
school vaak van vervreemd raken.
Als kinderen leren we de meest basale dingen niet omdat vader
en moeder er eerst een les over hebben gegeven (Les 1: hoe loop
ik?) maar door twee andere dingen: voorbeeld en uitproberen (ervaring).
Zodra het kind kan praten komt daar een derde aspect bij: het
stellen van vragen. Juist door hun onbevangenheid en nieuwsgierigheid
(en nog niet volgepropt met allerlei theoretische ballast), stellen
uitgerekend kinderen vaak op zeer socratische wijze vragen.
Op buitenlandse scholen waar al in het basisonderwijs filosofie
op het lesprogramma staat blijkt dat kinderen daar uitstekend
mee om kunnen gaan.
Bovendien is gebleken dat kinderen de socratische methode ook
weten te gebruiken in andere toepassingen: als een instrument
om te leren, problemen op te leren lossen en als een middel om
in gesprek te raken, een gesprek wel te verstaan dat niet als
een discussie maar als een dialoog wordt gevoerd.
Want dat was wat Socrates deed en waar de op hem geënte
methodes voor staan: het aangaan van de dialoog.
Een mooi voorbeeld
van de socratische methode wordt overigens
getoond in een reclamespot over een bepaald keurmerk voor rund-
en kalfsvlees.
Een moeder bereidt het vlees en legt haar dochtertje iets uit over dat keurmerk.
Maar het kind is niet zomaar tevreden met de uitleg en blijft
de vraag stellen: Waarom?, zoals kinderen dat vaak doen.
En de moeder gaat steeds verder in haar uitleg (zo ontstaat inzicht
in waar het in essentie om gaat, in dit geval de boodschap die
de spot uit wil dragen), tot alles gezegd is.
De clou is, dat het kind achteraf blijkbaar heel goed wist waar
de boodschap over ging, want als excuus voor haar vragen eindigt
de spot met haar opmerking: Effe Checken.
Het had een uitspraak van Socrates kunnen zijn.
Ivan Illich
Natuurlijk kan ik de verleiding niet weerstaan
om even een uitstapje te maken naar mijn eigen geitenwollensokken-
periode: de jaren '70, of meer specifiek, 1972, het jaar waarin
de Nederlandse vertaling verscheen van Ivan Illich's baanbrekende
boek Deschooling Society, Nederlandse vertaling: Ontscholing
van de Maatschappij.
Voor de belangstellende is het origineel via het internet gratis
te downloaden.
Toen ik onlangs zijn boek weer eens doorbladerde viel me op hoe
verbazend actueel zijn opvattingen zijn en hoe goed bruikbaar
zijn voorstellen zijn voor een andere vorm van onderwijs, of
beter gezegd: andere vormen van leren.
Het is al veel langer bekend dat mensen in het algemeen meer
buiten dan binnen de school leren.
Dus waarom zouden we daar niet veel meer gebruik van maken?
Waarom zouden we niet meer situaties en mogelijkheden scheppen
om te leren buiten het instituut school? Anders geformuleerd
en geheel in de lijn van de socratische methode: waarom zouden
we de context van de lerende niet veel meer benutten als een
goed leerklimaat?
Uiteraard gaat Illich veel verder en dieper en waarschuwt hij
bijvoorbeeld voor de school als gevaarlijk vanwege het geïnstitutionaliseerde
onderwijs, dat niet primair gericht is op de vrije kennisgaring,
maar op het dusdanig sturen van die kennis, noodzakelijk om van
iemand een aangepast burger te maken.
Waar het me hier vooral om gaat is het idee dat ook Illich bepleit
dat het niet-schoolse leren, maar het inzichtelijk leren van
groter belang is dan uitsluitend of hoofdzakelijk kennisverwerving.
Simpel gezegd: iets willen weten omdat je graag iets wilt kunnen,
maakt van die kennisverwerving een spel, een weg tot het bereiken
van die vaardigheid. Zo gaat het ook met de kennisverwerving
zelf. Het is oneindig veel boeiender om zelf kennis te vergaren
die ik leuk, interessant of noodzakelijk voor mezelf vindt, dan
om kennis voorgeschoteld te krijgen, waarvan een ander, of de
school, of zelfs de samenleving vindt, dat die belangrijk voor
mij is.
De socratische methode is een belangrijk hulpmiddel om die weg
te bewandelen.
Socrates bevragen
Hoewel
Plato zelf niet bij het sterven en de dood van Socrates aanwezig
was, heeft hij dat proces ontroerend beschreven.
Na het drinken van de gifbeker wachtte hij tot hij de eerste
verschijnselen van het werkende gif in zijn benen voelde, ging
liggen en zijn laatste woorden waren: Laten we niet vergeten
Asklepios een haan te offeren.
De dichteres
Ida Gerhardt schreef er dit kwatrijn over:
Offert Asklepius een
haan
want hij is tot den dood genezen
die door zijn volk is uitgewezen
en ongeweten heengegaan
Asklepios was
de Griekse god van de geneeskunst en het was gebruikelijk om
een haan te offeren aan de god, uit dankbaarheid wanneer iemand
genezen was. Zoals de haan de bode is van de dageraad, zo geeft
genezing van een ziekte nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden.
Gerhardt interpreteert in haar gedicht de uitspraak van Socrates
heel duidelijk als een verwijzing naar zijn eigen dood, die als
een verlossing zou komen, als een 'voorgoed genezen zijn van
het leven'.
Anderen hebben gesuggereerd dat het een eerbetoon van de filosoof
was aan zijn leerling en trouwe vriend Plato, die uitgerekend
op zijn sterfdag ziek was en niet bij zijn dood aanwezig kon
zijn.
Hoe het ook zij, Socrates' dood zou een mooi
begin kunnen zijn van een socratisch gesprek, beginnend met de
vraag of zijn dood moord of zelfmoord was.
Hoewel hij tot het drinken van de gifbeker werd veroordeeld werd
hem de kans geboden de stad Athene te ontvluchten. Hij weigerde
dat.
Dus: koos hij zelf voor de dood of bleef de overheid verantwoordelijk
voor het uitgesproken vonnis, waaraan Socrates (alleen maar)
gevolg gaf?
28 september
2002
Harry Fleurke
Literatuur:
Moust, J., P.
Bouhuijs en H. Schmidt, Probleemgestuurd leren, een wegwijzer
voor studenten. 3e druk. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1997;
Illich, Ivan,
Ontscholing van de maatschappij Baarn: Het Wereldvenster
1972;
Gerhardt, Ida,
Verzameld Werk Amsterdam: Atheneum/Polak 1980;
Gibran, Kahlil,
De Profeet ? uitgave van 1976;
Störig,
H.J., Geschiedenis van de filosofie Utrecht: Het Spectrum
1982;
Plato, Verzameld
Werk Baarn: Agora 1999 |
|