3e
Oldambtster Muziekfestival
Misschien is
op dit moment het Oldambtster Muziekfestival, dat in het laatste
weekend van augustus voor de derde maal plaatsvond, wel het best
bewaarde geheim van Zuid-Oost Groningen. Nog wel.
Als het aan de burgermeester van Bellingwedde ligt zal dat -blijkens
zijn voorwoord in het programmaboekje- snel veranderen. Het festival
verdient de aandacht van een nog breder en vooral groter publiek,
begrijp ik uit zijn woorden.
Of de initiatiefnemers en organisatoren dat ook vinden is mij
niet bekend.
Feit is wel dat het een festival van internationale allure is.
Feit is ook dat dit jaar voor het eerst enkele concerten waren
georganiseerd buiten de spil waar het festival om draait: de
woonboerderij van mezzo-sopraan en internationaal vermaard operadiva
Gail Gimore, een paar kilometer buiten de bebouwde kom van Bellingwolde.
Voor de gelegenheid was de deel ingericht als concertzaal en
in het schitterend aangelegde park naast de boerderij stonden
enkele grote en kleinere partytenten, waar gegeten en gedronken
kon worden.
Drie zaken maken
dit festival zo uniek: de bijzondere plek, de grote variatie
aan muziekstijlen en de deelname van regionaal, nationaal en
internationaal min of meer bekende musici en zangers.
Die
variatie maakte het slotconcert op zondagavond tot een bijzondere
ervaring.
De gastvrouw Gail Gilmore zong een aantal Gershwin-songs, begeleid
door de Duitse pianist en componist Andreas Bügel, met wie
Gilmore vaker samenwerkt.
Juist de vertolking van de mezzo-sopraan maakte weer eens duidelijk
hoezeer de muziek van George Gershwin geworteld is in de zwarte
Amerikaanse muziek, jazz en spirituals.
De Amerikaanse
Olivia Detante (als vertolkster van meer klassieke muziek vooral
bekend als Deborah Olivia Bowman) vervolgde het concert met een
aantal zeer uiteenlopende liederen, variërend van ballads
tot jazz. Detante heeft een groot stembereik en schakelde moeiteloos
over van een ingehouden gezongen ballad als 'Just a smile away',
naar een uitbundige gospel als 'This little light of mine', waarmee
ze haar bijdrage aan de avond afsloot.
Haar optreden was voor mij persoonlijk de grote verrassing van
de avond.
Na een korte
pauze was het de beurt aan Latijns-Amerikaanse muziek van de
uit Groningen afkomstige Carlos Gomez Band. Gomez werkt met een
wisselende bezetting. Op dit concert was dat een trio, dat het
hele scala aan muziek meer dan uitstekend beheerste, van merengue
en salsa tot aan de bolero en cumbia.
Of het aan de tijdstip van de avond lag weet ik niet, maar ondanks
het enthousiasme van de bandleden en de altijd uiterst dansbare
en aanstekelijke muziek lukte het, ook na enkele uitnodigingen,
maar met moeite om een paar voetjes van de vloer te krijgen.
Aan Carlos Gomez and his Latin friends heeft dat volstrekt niet
gelegen.
Na
een tweede onderbreking volgde het klapstuk van de avond, aangekondigd
als een Jazz Sesjun van Hans Dulfer & Band.
Van Dulfer is bekend dat hij de benaming Jazz een labeltje vindt,
waarin hij zich niet laat vangen. In zijn lange carrière
heeft hij ongeveer alle genres beoefend en ook op het concert
was er van wat veel mensen misschien verstaan onder authentieke
jazz geen sprake.
Maar Dulfer is een virtuoze saxofonist en met de ondersteuning
van o.a. synthesizer klanken en stevige discodreunen eindigde
de avond in een echt feestje: party time dus.
En ditmaal werd er wel enthousiast geswingd en gedanst.
Al voor het concert
had ik me afgevraagd hoe het mogelijk was dat op een muziekfestival
met een internationale bezetting de toegangsprijzen zo laag waren.
In haar welkomstwoord legde Gail Gilmore dat uit: alle musici
en zangers verleenden belangeloos hun medewerking. Ze ontvingen
geen gage maar deden mee 'as friends', zoals ze het uitdrukte.
Alleen al daarom dient de vraag zich opnieuw aan of het Oldambtster
Muziekfestival nou echt zoveel bekender in den lande (of twee
landen, Duitsland en Nederland) moet worden en meer publiek aantrekken.
Het zou de betrekkelijke intimiteit van het hele gebeuren ongetwijfeld
ernstig in gevaar brengen, want de boerderij was nu al zo goed
als vol.
Nee, wat mij betreft mag het een feestelijke muzikale ontmoeting
blijven van 'vrienden onder elkaar'.
Vriescheloo
3 september 2004
Harry Fleurke
Het Oldambtster
Muziekfestival wordt georganiseerd door de Stichting
Muziek Promotie. |