terug |
I.N.R.I.
Iesus Nazarenus
Rex Iudaeorum.
Vertaald uit het Latijn
Jezus van Nazareth Koning der Joden.
Het spottend bedoelde naambordje van Jezus boven het kruis, dat
kruis met het voetensteuntje zodat zijn sterven verlengd werd.
Maar als Ingrid Wender, een van de twee Bloeiende Maagden aan
het kruis gespijkerd wordt, worden gezongen zinnen als
"Alweer een spijker door een pees" tot een humorvolle
aangelegenheid.
Humor is dan ook de weg waar het duo De Bloeiende Maagden haar
theaterweg mee begon te lopen.
Maar deze voorstelling categoriseren bij kleinkunst zou ernstig
afbreuk doen aan de geweldige theatrale belevenis waar de 12
spelers voor zorgen.
Alle belangrijke scenes uit het leven van Jezus Christus, zoals
die meer of minder gewelddadig in steeds nieuwe producties weer
worden voorgeschoteld, worden snel en humorvol en toch ook met
respect en ernst behandeld.
Een groter contrast met natuurlijk de jongste Jezusfilm van Mel
Gibson (The Passion) is nauwelijks denkbaar.
Maar de Maagden hebben dan ook een andere boodschap.
Hun flyertekst had ons reeds gewaarschuwd;
Voor diegene die graag van de aarde geknald willen worden
uit de wereld van pijn, lijden en dood: neem het risico en laat
u de hemel insleuren!
Gesleurd
worden we.
Als Jezus in zijn glazen kist vol water wordt gesleurd (en het
heel lang duurt voor ik het luchtslangetje ontdek zodat ik echt
even bezorgd werd of het wel goed met haar ging)
Als de apostelen met hun prachtige en veelal goed geschoolde
stemmen vol vaart ons meeslepen in het verhaal.
Als het fragiele lichaam van de vrouwelijke Jezus associaties
oproept met de androgyne mens.
Maar vooral: door de onderliggende boodschap.
Want waar gaat deze voorstelling nou eigenlijk over?
Een vraag waar mijn katholieke metgezel tijdens de première
niet goed uitkwam.
Wat willen die maagden,
die dan weer een lesje filosofie geven (het duurde 150 jaar voor
het nieuwe wereldbeeld over dat de zon niet om de aarde, maar
de aarde om de zon draait, na de gebruikelijke weg van uithonen,
dan verkettering, Van Copernicus tot het sterfbed van Galilei,
werd aanvaard )
dan weer een spel spelen tussen God en Jezus, waarbij God steeds
maar weer aangeeft dat de boodschap zoals Jezus hem wil vertellen,
niet overkomt.
Manou Bosua als God, Ingrid als Jezus zijn een prachtige tegenstelling
tussen 'zweverig en aards' schreef een recensent ergens.
Waarom komt Ingrid op hem zweverig over?
Kwam Jezus 2000 jaar geleden aanvankelijk ook zweverig over?
Zweverig is in onze samenleving geen positief begrip, dus wat
is er dan mis met die boodschap van deze Jezus?
Jezus heeft het over de liefde.
De alles verbindende liefde.
Liefde als enige taal, enige werkelijkheid.
We scheppen zelf onze werkelijkheid.
Maar een werkelijkheid waarin Liefde de enige waarheid is, is
niet erg welkom in de samenleving.
2000 jaar geleden niet en nog steeds niet.
Mensen zitten niet te wachten op zo'n mooie boodschap.
God Manou: "De mensen zitten niet te wachten op jouw uitleg
hoe ze zichzelf kunnen genezen, hoe hun lijden verdwijnt als
ze Liefde worden. Schiet op Jezus, hef je hand en Genees!"
(Ingrid wappert haar handje en de kreupelen eindigen in dankbare
aanbidding)
Jnana-yoga lerares Rita Beintema geeft in 1 van haar boeken (Mudra's
en handhoudingen) o.a. een oefening om zelf helende energie te
ontwikkelen en aan te wenden voor zelfgenezing. Maar als ik mensen
die geen yoga beoefenen de eenvoudige oefening wil overdragen,
krijg ik steevast te horen dat ze voor hun kwalen wel naar hun
huisarts gaan e.d.
De oefening is in hun ogen vast 'zweverig'.
Na de voorstelling
even met Ingrid Wender gepraat.
Even checken of ik het wel begreep.
Wat volgens mij de rode draad is in deze voorstelling:
Het gedachtengoed van de Advaita Vedanta (we zijn samen god,
wat ons verbindt is Liefde, ons unieke innerlijke goddelijke
vonkje is het licht dat ons alleen verbindt) is geen gedachte
die makkelijk omarmd wordt.
En wie hem omarmt, zal merken dat mensen niet zitten te wachten
op wat je ervaren hebt, wat je wellicht te leren hebt, door te
geven. Sterker nog, wie het gedachtengoed omarmd heeft, begint
pas dan met de steeds terugkerende strijd.. de strijd om Liefde
te zijn en te blijven, alleen vanuit Liefde, zonder strijd het
leven te aanvaarden en te leven zoals het is en niet uit balans
te raken door alle weerstand die je ontmoet.
Of zoals ik vaak zeg; "Het is geen kunst om verlicht te
zijn als je de hele dag op je kussentje kunt zitten".
Woorden van deze
strekking leverden me een hug op bij deze kennismaking met een
Bloeiende Maagd.
En de blijde boodschap dat I.N.R.I. ook in het nieuwe theaterseizoen
op de planken gebracht zal worden.
Marja Oosterman
April 2004
I.N.R.I.
Door De Bloeiende Maagden: Ingrid Wender, Minou Bosua. Apostelen:
Jennifer Evenhuis, Korneel Evers, Gemma Hauptmeijer, Thijs Maas,
Rosa van de Meeberg, Meral Polat, Ralph Sigmond, Arjan Smit,
Maartje Teussink, Marielle Woltring.
Gezien: tijdens
de première op goede vrijdag in De Meerse in Hoofddorp.
Speellijst
|
|